1,9 TDi PD - omówienie typowych usterek głowicy silnika

1,9 TDi PD - omówienie typowych usterek głowicy silnika

Postprzez Piotruś » 2013-06-05, 14:33

Dotyczy głównie silników: AJM , ATJ, AVF i AWX (inne PD również ale w ograniczonym zakresie)

Witam ;-) ,

I. WSTĘP ... .

Ponieważ od czasu do czasu pojawiają się tematy związane z awariami głowic silników 1,9TDi PD - postanowiłem po krótce wyrazić swoje poglądy w tym zakresie.
Byc może komuś sie to przyda bądź do przygotowania naprawy, bądź do dalszych przemyśleń czy "wirtualnego" drążenia tematu ... .

Jak wiadomo, każdą awarię w pierwszej kolejności należy wyczerpująco zdiagnozować, a przystępując do naprawy - całkowicie wyeliminować powody z jakich (awaria) powstała !!

W modelach 1,9 PD (z pompowtryskiwaczami) najsłabszym punktem są głowice, niezwykle wyczulone na:
1. Silne obciążenia zanim silnik osiągnie właściwą temperaturę pracy (szczególnie zimą)
2. Wycierające się gniazda pompowtryskiwaczy

Ad.1
W tym przypadku pojawiające się "wewnątrz głowicy" naprężania skutkują (zupełnie niewidocznymi) spękaniami płaszcza wodnego w kierunku gniazd świec żarowych.
Usterka na początku trwania postępuje całkowicie bezobjawowo - aż do chwili, w której pojawiają się znikome ilości spalin w układzie chłodzenia. W poczatkowej fazie obecność spalin jest tak znikoma, że pozostaje niezauważalna dla powszechnie stosowanych czujników serwisowych, lecz płyn chłodzący bywa coraz częściej i mocniej wypychany przez korek zbiorniczka wyrównawczego.
Na tym etapie wielu użytkowników błędnie ocenia sytuację i posiłkuje się wymianą owego niebieskiego korka ... ale to w 99,99% przypadków jest tylko zbędny i kompletnie nieprzydatny wydatek ... .
Profilaktyka polega głównie na bardzo łagodnym i cierpliwym rozgrzewaniu silnika do temperatury pracy - lecz bywa i tak, że nawet dobrze traktowane głowice pękają od lodowatego paliwa obecnego w drążonych kanałach głowicy - a na to lekarstwa już nie ma ... .
Warto zauważyć, ze młodsze roczniki (mniej-więcej od 2001 w górę) są bardziej odporne na przeciążenia termiczne niż jednostki starsze (głównie ATJ i AJM), lecz pomimo modyfikacji wciąż są podatne na "krzywienie i pękanie głowic" ... .


Ad. 2
Niektórzy (w tym renomowani) fachowcy głoszą poglądy, że wytarcie gniazd pompowtryskiwaczy jest procesem pozostającym poza kontrolą użytkownika, a jedynym skutecznym lekarstwem na tą usterkę jest wymiana głowicy na nową/inną, sprawną ... .
Prawdopodobnie wyżej przytoczona opinia zawiera dużo racji, jednak wyraźnie daje sie zauważyć i taką zależność, że gniazda pompowtrysków ulegają wytarciu przede wszystkim w głowicach uprzednio "planowanych", bądź tych - w których wymieniano (ewentualnie demontowano) już pompowtryskiwacze ... .

Wytarcie gniazd to nic innego jak nieszczelność skutkująca wypychaniem kompresji do układu paliwowego (poprzez kanały w głowicy), zauważalna po zwiększonym dymieniu (szczególnie zimnego silnika), a w końcowej fazie nawet brakiem wolnych obrotów.

W mojej skromnej opinii przed wytarciem gniazd pompowtrysków w większości przypadków można się skutecznie uchronić - przede wszystkim pamiętając o każdorazowej wymianie tzw. "zestawów naprawczych pompowtryskiwaczy" - ilekroć te elementy (czyli pompki) są poddawane regulacji, wymianie, demontazowi, etc ... .
Koszt "zestawu naprawczego PD" zawiera się pomiędzy 80 a 130 zł. (zależnie od wersji/modelu silnika).

II. KOSZTY i METODY NAPRAW

Wbrew powszechnej opinii naprawy silników 1,9 PD nie zawsze są tanie i nie zawsze są łatwe ... .
Niestety - montaż/demontaż uszkodzonej głowicy PD należy do grupy napraw być może niespecjalnie skomplikowanych ale zawsze bardzo kosztownych (o ile zależy nam na utrzymaniu całkowitej sprawności silnika i bezstresowej eksploatacji po naprawie) ... .

Najczęściej stosowane metody napraw to:

1.
Wymiana całej głowicy na inną "używkę" . Wariant stosowany głównie w przypadku wytartych gniazd pompowtryskiwaczy (panuje powszechna i błędna opinia, ze gniazd PD nie da się naprawiać).

Rzeczywiście opcja nienajgorsza ekonomicznie, możliwe jest pełne powodzenie naprawy prowadzonej tą metodą, wszakże pod niezbywalnymi warunkami, m.in.:
- "nowa" głowica była wykręcana "z silnika dawcy" przez fachowca stosującego odpowiednie zasady i kolejność luzowania poszczególnych śrub
- przed zabudowaniem "nowej" głowicy wysokospecjalizowany zakład powinien zweryfikować głowicę "na szczelność" i "prostość"

O kosztach tak poprowadzonej naprawy trudno napisać cokolwiek sensownego, gdyż każda z transakcji tego rodzaju składa się w większości z indywidualnych uzgodnień ... .

2.
"Planowanie głowicy" bez wnikania w szczegóły ... :roll: :evil: .
Wariant naprawy stosowany najczęściej w przypadkach zdiagnozowanych jako "wydmuchana uszczelka pod głowicą" ... .
W mojej osobistej ocenie - jest to metoda dowodząca całkowitej nieznajomości tematu (i technologii PD), tudzież druciarstwa zakładu podejmującego się tak prowadzonej usługi ... .

Koszty zawierają się przeważnie w granicach 500 zł.- lecz usterka wraca bardzo szybko, gdyż "naprawa" polega jedynie na usunięciu skutków awarii ale w żadnym razie nie likwiduje przyczyn jej zaistnienia ... .
Postać usterki czasem jest identyczna z objawami sprzed poprzedniej naprawy, czasem pojawiają się inne "atrakcje" - chociażby wspomniana powyżej nieszczelność gniazd PD, wzrost zadymienia, utrata mocy, nierownomierna praca silnika, etc ... .

3.
Naprawa głowicy oparta na weryfikacji usterek i regeneracji w (wysoko) wyspecjalizowanym zakładzie dysponującym adekwatnymi do poziomu naprawy urządzeniami, techonologią i doświadczeniem.

Ten wariant naprawy polecam najbardziej, gdyż zachowanie wszystkich etapów gwarantuje praktycznie 100% pewność całkowitego usunięcia przyczyn, które wywołują krzywienie/pękanie głowic oraz wycieranie się gniazd pompowtryskiwaczy.
Utrudnienia w przeprowadzeniu tak kompleksowej naprawy wynikają z dwóch przeszkód:
- niewątpliwie wysoka cena uslugi (ale jakość zawsze kosztuje ... )
- trudność w znalezieniu zakładu potrafiącego dobrze zregenerować głowice PD
(ja znam "aż" jeden w PL - chociaż słyszałem, że nie są całkiem jedyni)

Sukces kompleksowej naprawy opiera się na:
- zastosowaniu nowych części, które zawsze podlegają wymianie przy demontażu gowicy
- przeprowadzeniu specjalistycznej naprawy głowicy uwzględniającej wszystkie niezbędne etapy

Wykaz części podlegających obligatoryjnej wymianie obejmuje:
(przykład dotyczy AJMa lecz numery katalogowe częsci w większosci pasują tez do pozostałych PD-ków):

1. 038 103 383 DF (poprzedni numer: 038 103 383 BM) Uszczelka głowicy - 1 szt.
2. 038 103 384 Śruby głowicy - 10 szt.
3. 038 103 385 A - 4 szt.
4. 028 129 717 D Uszczelka pod kolektor ssący - 1 szt.
5. 038 198 051 C Zestaw uszczelniający pompowtryskiwacza - 4 kpl.
6. 038 109 293 Uszczelka pompy vacuum do głowicy - 1 szt.
7. 038 109 293 A Pierścień uszczeln. vacuum - 1 szt.
8. 028 145 757 Uszczelka rurki spustowej oleju z turbo - 1 szt.
9. N 013 8128 Uszczelniacz rurki oleju turbo - 2 szt.
10. 037 121 688 Perścień uszczeln. kolanko ukł. chłodzenia - 1 szt.
11. 037 121 687 Pierścień uszczeln. kolanku ukł. chłodzenia - 1 szt.
12. 037 253 039 F Uszczelka kolektora wydechowego - 1 szt.
13. N 902 00 201 Nakrętka samozabezp. - 8 szt.
14. N 900 955 01 - 8 szt.
15. 038 131 547 A - 1 szt.
16. 3A0 253 115 Uszczelka turbo (wydech) - 1 szt.
17. G 012 A8 FM1 Koncentrat G12 - 1 szt.

Łączny koszt pozycji od 1 do 17 "po starych cenach" zawierał się kwotą ok. 1500 zł.-
(aktualnie bedzie to conajmniej 30% więcej lecz dużo części mozna zastąpić markowymi zamiennikami - w tym uszczelkę głowicy, śruby głowicy, etc. ... ) .

Poniżej przedstawiam "cykl technologiczny" <rotfl> naprawy głowicy - tak jak rzeczywiście powinno się to odbywać (choć wiadomo, że VAG AG w ogóle nie przewiduje napraw/regeneracji głowic :roll: ):

Obrazek

Co oczywiste - do kosztów części i regeneracji głowicy - należy jeszcze doliczyć usługę mechanika, który zdemontuje popsutą głowicę i założy ją spowrotem kiedy element wróci z długotrwałej regeneracji.

Gdyby kogoś dziwiła wysoka cene naprawy głowicy to informuję, że przejście wszystkich poszczególnych etapów zajmuje około tygodnia czasu - niejednokrotnie z wykorzystaniem/obciążeniem wysokospecjalistycnych urządzeń ... .

I to chyba już wszystko co chciałem przedstawić w temacie naprawy głowic silników PD. Mam nadzieje, że moje wypociny chociaz trochę przydadzą się tym użytkownikom, którzy zauważą ubytki płynu chłodzącego ze zbiorniczka wyrównawczego i jednocześnie wykluczą wszelkie nieszczelności układu chlodzenia ... :shock: .

Jak widać bywa, że prawidłowa obsługa silników PD wcale nie jest aż taka łatwa (i tania) - jak niektórym by się to mogło pozornie wydawać :shock: <rotfl> ... .

Uzupełniająco pragnę jedynie zauważyć, że wszystko co powyżej napisałem jest wynikiem moich osobistych doświadczeń, a więc nie jest przedrukiem cudzej pracy z innego forum i nie stanowi "oficjalnej procedury naprawczej VAG" wyjętej np. z ELSA'y !!!

Być moze, pomimo pełnej amatorszczyzny, jednak się komuś przyda ;-) ... :-P .

[b]Kopiowanie, cytowanie, przerabianie / edycja tekstu i dalsza dystrybucja w celach komercyjnych jest zabronione ! Wykorzystywanie go na innym forum będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Re: 1,9 TDi PD - omówienie typowych usterek głowicy silnika

Postprzez Jędrek » 2014-05-25, 19:26

Witam jestem tu nowy i przypadkiem trafiłem na ten wątek.
widzę że znasz się na rzeczy a ja mam taką wątpliwość:
Jeżdżę Skodą Octavia II z silnikiem 2.0 140KM, przebieg 170 tkm. 9 miesięcy temu zdiagnozowano nieszczelność na 1 i 2 pompowtryskiwaczu.
Wszystkie 4 zostały poddane regeneracji i po przejechaniu ok 7000 km objawy się powtarzają. Zarówno serwis Skody jak i regenerujący pompki Bosch stwierdzili że naprawa odbędzie się w ramach gwarancji. Teraz twierdzą że przyczyną jest wybite gniazdo pompowtryskiwacza.
Moje pytanie :
Czy możliwe jest aby poprzednio tego nie zauważyli?
Czy mogło to zrobić się tak szybko?
Czy mogło to spowodować jakieś zanieczyszczenie przy montażu pompek.
Co powinienem teraz zrobić, nie chciałbym wpakować kolejnych 4 tys w taki rocznik.

Proszę o pilną pomoc - auto stoi w warsztacie.
Pozdrawiam Jędrek
Jędrek
-#Forumowicz
-#Forumowicz
 
Posty: 1
Dołączył(a): 2014-05-25, 19:08
Model: Skoda SB
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.0TDI BRE 140KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 2003
Imię: Andrzej

Re: 1,9 TDi PD - omówienie typowych usterek głowicy silnika

Postprzez Piotruś » 2014-06-01, 12:54

Witaj Jędrek,

Trudno się ustosunkować do Twoich pytań ponieważ nie wiem co oznacza stwierdzenie :
Jędrek napisał(a):zdiagnozowano nieszczelność na 1 i 2 pompowtryskiwaczu
.
Gdybyś mógł sprecyzować lub inaczej nazwać opisywana usterkę - byłoby łatwiej odpowiedzieć na Twoje pytania.

W każdym razie jeśli rozmawiamy o uszkodzeniu polegającym na :
Jędrek napisał(a):twierdzą że przyczyną jest wybite gniazdo pompowtryskiwacza
, to:

Jędrek napisał(a):Czy możliwe jest aby poprzednio tego nie zauważyli?

Jeśli uszkodzenie już występowało a są to (teoretycznie) jako-tacy fachowcy - musieliby to bezdyskusyjnie zauważyć już 7 tkm. wstecz ... ale jeśli to oni sami coś źle poskładali, ewentualnie nie zastosowali zestawów naprawczych, lub nieprawidłowo ustawili i wyregulowali "luzy" na dźwigniach - usterka rzeczywiście mogła pojawić się dopiero teraz - ale w tym przypadku wyłącznie na życzenie Twoich "fahofcuf ... .
Także trudno wypowiedzieć się jednoznacznie co było najpierw (wyrobione gniazda czy też nieprawidłowy montaż PD powodujący nowe uszkodzenia), ale moim osobistym zdaniem w obu przypadkach tak zwani fachowcy powinni albo to wcześniej zauważyć albo nie dopuścić do powiększenia usterki.
Przepraszam ale jak dla mnie oba przypadki dyskwalifikują Twoich majstrów z dalszego uprawiania rzemiosła - są szkodnikami.

Jędrek napisał(a):Czy mogło to zrobić się tak szybko?


Jak już wyżej napisałem - jeśli źle zamontowali zregenerowane PD (lub nie wymienili tego co bezwzględnie powinno być wymienione) - owszem - 7 tkm. wystarczy do zniszczenia gniazd osadczych w głowicy.

Jędrek napisał(a):Czy mogło to spowodować jakieś zanieczyszczenie przy montażu pompek.


Zanieczyszczenie nie bardzo ... no chyba, że są kompletnymi ignorantami nie przestrzegającymi absolutnie elementarnych zasad higieny obowiązującej przy tego typu naprawach. Ale trudno mi sobie wyobrazić aż tak drastyczną nierzetelność i druciarstwo. Dużo bardziej wydają mi się powody, o których napisałem uprzednio.

Jędrek napisał(a):Co powinienem teraz zrobić, nie chciałbym wpakować kolejnych 4 tys w taki rocznik.


Trudne pytanie, wkraczające na grunt prawny. Bardzo dużo zależy od faktycznego poziomu fachowości i chęci kompromisu ze strony obsługującego Cię warsztatu.

Teoretycznie, gdyby opierać się wyłącznie na Twojej relacji - wina serwisu wydaje się w każdym przypadku ewidentna - no ale to tylko Twoja relacja, być może z (nieumyślnym) pominięciem wielu bardzo istotnych dla sprawy faktów, które jednak mogą mieć kluczowe znaczenie dla sprawy.

Proponował bym, o ile istnieje taka szansa, konsultacje "z natury" przez innych fachowców lub w skrajnym przypadku - powołanie "urzędowego" rzeczoznawcy, który (niestety początkowo na Twój koszt) zleci weryfikację uszkodzonych elementów w innym serwisie, a wyniki zmieści w odpowiednim dokumencie. Pamiętaj jednak, ze z reguły lepsza chuda zgoda niż tłusty sąd ... . Próbuj się dogadać, a Twoim orężem niech będzie wizja znacznie większych kłopotów i niemałego wstydu dla druciarzy ... .

Jędrek napisał(a):Proszę o pilną pomoc - auto stoi w warsztacie.

Zdążyłem ? Daj znać co słychać ... .
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Re: 1,9 TDi PD - omówienie typowych usterek głowicy silnika

Postprzez szczyrk » 2014-10-26, 22:51

Piotruś,

Proszę o namiary na firmę DOBRZE regenerującą gniazda pompowtryskiwaczy.
szczyrk
-#Forumowicz
-#Forumowicz
 
Posty: 1
Dołączył(a): 2014-10-26, 22:46
Model: A6 C6
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.0 TDi CFGB 170KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 2011

Re: 1,9 TDi PD - omówienie typowych usterek głowicy silnika

Postprzez Piotruś » 2014-10-26, 22:56

Mówisz i masz: http://www.polok.pl/
<luzik>
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Re: 1,9 TDi PD - omówienie typowych usterek głowicy silnika

Postprzez chris1987 » 2017-09-30, 22:38

Ciekawi mnie temat pękających głowic w 1,9pd wyposażonych w webasto (podgrzewanie postojowe mokre)
Skoro lodowate paliwo powoduje zbyt dużą różnicę temperatury, a po nagrzaniu piecem z rana auta głowica jest ciepła (ok 60*C), a paliwo bez obiegu zdarzyło się podgrzać tylko w samej głowicy to po uruchomieniu silnika paliwo na powrocie przez "podgrzewacz" paliwa na filtrze na tyle zagrzać i zmieszać aby nie zaszkodziło?
chris1987
-#Forumowicz
-#Forumowicz
 
Posty: 1
Dołączył(a): 2015-01-23, 00:51
Model: A6 C5
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 1.9TDI AWX .131KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2002
Imię: Krzychu

Re: 1,9 TDi PD - omówienie typowych usterek głowicy silnika

Postprzez buczek » 2017-10-23, 14:46

Ze swojej strony dodam, że kolejną notoryczną wadą 1.9 PD, są wycierające się krzywki wałka rozrządu + hydrauliczne popychacze zaworów (tzw. szklanki).
Ważna uwaga - jeśli kupujemy wałek to wyłącznie stalowy, a nie żeliwny. Podobno duży wpływ na tą przypadłość ma częstotliwość wymiany oleju (Long Life). Po moich domysłach i obserwacjach laika - jestem w stanie się zgodzić z tą opinią.
Tata - 80 B4 Sedan 1.9 TDI 1Z + A6 C5 Sedan AWX
brat - A4 B5 Avant 1.9 TDI AFN -> A6 C5 Avant AVF
ja - Było A6 C5 Sedan 1.9 TDI AWX (Przekazane Tacie)
Jest: Czarne A6 C5 Avant AVF + Srebrna Ibiza ASV
OOOO ..... mamy w genach
Avatar użytkownika
buczek
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 31
Dołączył(a): 2014-07-11, 08:32
Model: A6 C5
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 1.9TDI AVF 131KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2004
Imię: Paweł


Powrót do C5 (1997-2004)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość