Dotyczy głównie silników: AJM , ATJ, AVF i AWX (inne PD również ale w ograniczonym zakresie)
Witam ,
I. WSTĘP ... .
Ponieważ od czasu do czasu pojawiają się tematy związane z awariami głowic silników 1,9TDi PD - postanowiłem po krótce wyrazić swoje poglądy w tym zakresie.
Byc może komuś sie to przyda bądź do przygotowania naprawy, bądź do dalszych przemyśleń czy "wirtualnego" drążenia tematu ... .
Jak wiadomo, każdą awarię w pierwszej kolejności należy wyczerpująco zdiagnozować, a przystępując do naprawy - całkowicie wyeliminować powody z jakich (awaria) powstała
W modelach 1,9 PD (z pompowtryskiwaczami) najsłabszym punktem są głowice, niezwykle wyczulone na:
1. Silne obciążenia zanim silnik osiągnie właściwą temperaturę pracy (szczególnie zimą)
2. Wycierające się gniazda pompowtryskiwaczy
Ad.1
W tym przypadku pojawiające się "wewnątrz głowicy" naprężania skutkują (zupełnie niewidocznymi) spękaniami płaszcza wodnego w kierunku gniazd świec żarowych.
Usterka na początku trwania postępuje całkowicie bezobjawowo - aż do chwili, w której pojawiają się znikome ilości spalin w układzie chłodzenia. W poczatkowej fazie obecność spalin jest tak znikoma, że pozostaje niezauważalna dla powszechnie stosowanych czujników serwisowych, lecz płyn chłodzący bywa coraz częściej i mocniej wypychany przez korek zbiorniczka wyrównawczego.
Na tym etapie wielu użytkowników błędnie ocenia sytuację i posiłkuje się wymianą owego niebieskiego korka ... ale to w 99,99% przypadków jest tylko zbędny i kompletnie nieprzydatny wydatek ... .
Profilaktyka polega głównie na bardzo łagodnym i cierpliwym rozgrzewaniu silnika do temperatury pracy - lecz bywa i tak, że nawet dobrze traktowane głowice pękają od lodowatego paliwa obecnego w drążonych kanałach głowicy - a na to lekarstwa już nie ma ... .
Warto zauważyć, ze młodsze roczniki (mniej-więcej od 2001 w górę) są bardziej odporne na przeciążenia termiczne niż jednostki starsze (głównie ATJ i AJM), lecz pomimo modyfikacji wciąż są podatne na "krzywienie i pękanie głowic" ... .
Ad. 2
Niektórzy (w tym renomowani) fachowcy głoszą poglądy, że wytarcie gniazd pompowtryskiwaczy jest procesem pozostającym poza kontrolą użytkownika, a jedynym skutecznym lekarstwem na tą usterkę jest wymiana głowicy na nową/inną, sprawną ... .
Prawdopodobnie wyżej przytoczona opinia zawiera dużo racji, jednak wyraźnie daje sie zauważyć i taką zależność, że gniazda pompowtrysków ulegają wytarciu przede wszystkim w głowicach uprzednio "planowanych", bądź tych - w których wymieniano (ewentualnie demontowano) już pompowtryskiwacze ... .
Wytarcie gniazd to nic innego jak nieszczelność skutkująca wypychaniem kompresji do układu paliwowego (poprzez kanały w głowicy), zauważalna po zwiększonym dymieniu (szczególnie zimnego silnika), a w końcowej fazie nawet brakiem wolnych obrotów.
W mojej skromnej opinii przed wytarciem gniazd pompowtrysków w większości przypadków można się skutecznie uchronić - przede wszystkim pamiętając o każdorazowej wymianie tzw. "zestawów naprawczych pompowtryskiwaczy" - ilekroć te elementy (czyli pompki) są poddawane regulacji, wymianie, demontazowi, etc ... .
Koszt "zestawu naprawczego PD" zawiera się pomiędzy 80 a 130 zł. (zależnie od wersji/modelu silnika).
II. KOSZTY i METODY NAPRAW
Wbrew powszechnej opinii naprawy silników 1,9 PD nie zawsze są tanie i nie zawsze są łatwe ... .
Niestety - montaż/demontaż uszkodzonej głowicy PD należy do grupy napraw być może niespecjalnie skomplikowanych ale zawsze bardzo kosztownych (o ile zależy nam na utrzymaniu całkowitej sprawności silnika i bezstresowej eksploatacji po naprawie) ... .
Najczęściej stosowane metody napraw to:
1.
Wymiana całej głowicy na inną "używkę" . Wariant stosowany głównie w przypadku wytartych gniazd pompowtryskiwaczy (panuje powszechna i błędna opinia, ze gniazd PD nie da się naprawiać).
Rzeczywiście opcja nienajgorsza ekonomicznie, możliwe jest pełne powodzenie naprawy prowadzonej tą metodą, wszakże pod niezbywalnymi warunkami, m.in.:
- "nowa" głowica była wykręcana "z silnika dawcy" przez fachowca stosującego odpowiednie zasady i kolejność luzowania poszczególnych śrub
- przed zabudowaniem "nowej" głowicy wysokospecjalizowany zakład powinien zweryfikować głowicę "na szczelność" i "prostość"
O kosztach tak poprowadzonej naprawy trudno napisać cokolwiek sensownego, gdyż każda z transakcji tego rodzaju składa się w większości z indywidualnych uzgodnień ... .
2.
"Planowanie głowicy" bez wnikania w szczegóły ... .
Wariant naprawy stosowany najczęściej w przypadkach zdiagnozowanych jako "wydmuchana uszczelka pod głowicą" ... .
W mojej osobistej ocenie - jest to metoda dowodząca całkowitej nieznajomości tematu (i technologii PD), tudzież druciarstwa zakładu podejmującego się tak prowadzonej usługi ... .
Koszty zawierają się przeważnie w granicach 500 zł.- lecz usterka wraca bardzo szybko, gdyż "naprawa" polega jedynie na usunięciu skutków awarii ale w żadnym razie nie likwiduje przyczyn jej zaistnienia ... .
Postać usterki czasem jest identyczna z objawami sprzed poprzedniej naprawy, czasem pojawiają się inne "atrakcje" - chociażby wspomniana powyżej nieszczelność gniazd PD, wzrost zadymienia, utrata mocy, nierownomierna praca silnika, etc ... .
3.
Naprawa głowicy oparta na weryfikacji usterek i regeneracji w (wysoko) wyspecjalizowanym zakładzie dysponującym adekwatnymi do poziomu naprawy urządzeniami, techonologią i doświadczeniem.
Ten wariant naprawy polecam najbardziej, gdyż zachowanie wszystkich etapów gwarantuje praktycznie 100% pewność całkowitego usunięcia przyczyn, które wywołują krzywienie/pękanie głowic oraz wycieranie się gniazd pompowtryskiwaczy.
Utrudnienia w przeprowadzeniu tak kompleksowej naprawy wynikają z dwóch przeszkód:
- niewątpliwie wysoka cena uslugi (ale jakość zawsze kosztuje ... )
- trudność w znalezieniu zakładu potrafiącego dobrze zregenerować głowice PD
(ja znam "aż" jeden w PL - chociaż słyszałem, że nie są całkiem jedyni)
Sukces kompleksowej naprawy opiera się na:
- zastosowaniu nowych części, które zawsze podlegają wymianie przy demontażu gowicy
- przeprowadzeniu specjalistycznej naprawy głowicy uwzględniającej wszystkie niezbędne etapy
Wykaz części podlegających obligatoryjnej wymianie obejmuje:
(przykład dotyczy AJMa lecz numery katalogowe częsci w większosci pasują tez do pozostałych PD-ków):
1. 038 103 383 DF (poprzedni numer: 038 103 383 BM) Uszczelka głowicy - 1 szt.
2. 038 103 384 Śruby głowicy - 10 szt.
3. 038 103 385 A - 4 szt.
4. 028 129 717 D Uszczelka pod kolektor ssący - 1 szt.
5. 038 198 051 C Zestaw uszczelniający pompowtryskiwacza - 4 kpl.
6. 038 109 293 Uszczelka pompy vacuum do głowicy - 1 szt.
7. 038 109 293 A Pierścień uszczeln. vacuum - 1 szt.
8. 028 145 757 Uszczelka rurki spustowej oleju z turbo - 1 szt.
9. N 013 8128 Uszczelniacz rurki oleju turbo - 2 szt.
10. 037 121 688 Perścień uszczeln. kolanko ukł. chłodzenia - 1 szt.
11. 037 121 687 Pierścień uszczeln. kolanku ukł. chłodzenia - 1 szt.
12. 037 253 039 F Uszczelka kolektora wydechowego - 1 szt.
13. N 902 00 201 Nakrętka samozabezp. - 8 szt.
14. N 900 955 01 - 8 szt.
15. 038 131 547 A - 1 szt.
16. 3A0 253 115 Uszczelka turbo (wydech) - 1 szt.
17. G 012 A8 FM1 Koncentrat G12 - 1 szt.
Łączny koszt pozycji od 1 do 17 "po starych cenach" zawierał się kwotą ok. 1500 zł.-
(aktualnie bedzie to conajmniej 30% więcej lecz dużo części mozna zastąpić markowymi zamiennikami - w tym uszczelkę głowicy, śruby głowicy, etc. ... ) .
Poniżej przedstawiam "cykl technologiczny" naprawy głowicy - tak jak rzeczywiście powinno się to odbywać (choć wiadomo, że VAG AG w ogóle nie przewiduje napraw/regeneracji głowic ):
Co oczywiste - do kosztów części i regeneracji głowicy - należy jeszcze doliczyć usługę mechanika, który zdemontuje popsutą głowicę i założy ją spowrotem kiedy element wróci z długotrwałej regeneracji.
Gdyby kogoś dziwiła wysoka cene naprawy głowicy to informuję, że przejście wszystkich poszczególnych etapów zajmuje około tygodnia czasu - niejednokrotnie z wykorzystaniem/obciążeniem wysokospecjalistycnych urządzeń ... .
I to chyba już wszystko co chciałem przedstawić w temacie naprawy głowic silników PD. Mam nadzieje, że moje wypociny chociaz trochę przydadzą się tym użytkownikom, którzy zauważą ubytki płynu chłodzącego ze zbiorniczka wyrównawczego i jednocześnie wykluczą wszelkie nieszczelności układu chlodzenia ... .
Jak widać bywa, że prawidłowa obsługa silników PD wcale nie jest aż taka łatwa (i tania) - jak niektórym by się to mogło pozornie wydawać ... .
Uzupełniająco pragnę jedynie zauważyć, że wszystko co powyżej napisałem jest wynikiem moich osobistych doświadczeń, a więc nie jest przedrukiem cudzej pracy z innego forum i nie stanowi "oficjalnej procedury naprawczej VAG" wyjętej np. z ELSA'y !
Być moze, pomimo pełnej amatorszczyzny, jednak się komuś przyda ... .
[b]Kopiowanie, cytowanie, przerabianie / edycja tekstu i dalsza dystrybucja w celach komercyjnych jest zabronione ! Wykorzystywanie go na innym forum będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.