Kolego
malard, silnik 1,6 MPi we wcale nielekkiej obudowie Seata Leona raczej na pewno nie będzie oszczędny i nie będzie dynamiczny.
Technicznie jest postrzegany jako "nie do zdarcia" i rzeczywiście wydaje się, ze nie jest to opinia na wyrost.
1,9TDi PD (BXE) będzie mało palił. a kierowca będzie się z nim czuł swobodniej i bezpieczniej niż z tym 1,6 MPi.
Co do szczególnej awaryjności BXE, wyłażenia korby bokiem i nagminnych problemów z turbiną ja jakoś zgodzić się nie mogę.
Już pomijając doświadczenia zawodowe - miałem też BXE w prywatnym posiadaniu. Sprzedałem przy przebiegu cos ok. 220 tyś.km i silniczek hulał aż miło.
Jedyne problemy dotyczyły wiązki świec żarowych (i samych świec również) i na krótko przed sprzedażą zaistniała konieczność beznakładowego rozruszania geometrii turbo. Poza tym nic prócz oleju i filtrów.
Jednak trzeba sobie uczciwie powiedzieć, że gdyby już coś się popsuło, to większość awarii diesla byłoby znacząco bardziej kosztownych od MPI.
Koło dwumasowe, ewentualna regeneracja turbiny to już są naprawdę spore koszty, które w MPI po prostu nie zagrażają.
Z bólem serca i całkowicie wbrew własnym przekonaniom musze jednak uczciwie przyznać, że do krótkich odcinków w ruchu miejskim (sporadyczne wypady za miasto nic wielkiego nie zmieniają) bardziej ekonomicznym wyborem jednak będzie to cholerne i bezpłciowe MPi. Szczególnie jeśli miałaby jeździć subtelna istota płci pięknej, to "zagrożenie" regularnym przypalaniem sprzęgła (wysoki moment obrotowy Diesla) i nagromadzenie nagarów w układzie wydechowym oraz dolotowym silnika zbyt lekką stopą kierowniczki - jest wysokie. I nie jest to żaden szowinizm tylko "statystyczny" pragmatyzm.
Jak widać - w podanym zestawieniu chyba nie istnieje wybór optymalny. Myślę, że ze względu na planowany charakter miejskiej eksploatacji na pewno nie warto skreślać MPi ale czynnikami decydującymi powinien być (w mojej ocenie) rzeczywisty stan techniczny obydwóch egzemplarzy i dostęp do wiarygodnej historii serwisowej oraz ceny "konkurentów".
Generalnie bardzo chciałbym pomóc i doradzić coś naprawdę sensownego ale zestawiając 1,6 MPi z 1,9TDi przy założeniu przeważającej eksploatacji w ruchu miejskim moje odczucia są co najmniej sprzeczne w kilku punktach.
Miejmy nadzieję, że inni Forumowicze użyją bardziej trafnych, celnych i przekonujących argumentów