Wymiana zbierakow (ślizgow) i linki. Drzwi przednie.

Wymiana zbierakow (ślizgow) i linki. Drzwi przednie.

Postprzez krzysztofput » 2013-06-05, 15:32

Dzięki portalowi You Tube zamieszczam ten poradnik.
Poradnik nie może być wykorzystany do celów komercyjnych.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9UP1Rn7Wj3s&feature=related[/youtube]
Tu jest link dla tych co nie mogą uruchomić playeraklik


“ Nadsterowność wzbudza strach w pasażerach. Podsterowność u kierowcy ”
krzysztofput
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 217
Dołączył(a): 2013-05-30, 20:27
Lokalizacja: Southend-on-Sea. UK
Model: VW Golf
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 1.6 FSI 115KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2005
Imię: Bogus³aw

Postprzez marekwroc » 2013-11-19, 17:36

mysle, ze ponizszy opis warto podpiac pod ten temat jako spojna calosc jesli chodzi o kwestie zwiazane z podnoszeniem/opuszczaniem szyby.

ponizszy opis sporzadzilem na podstawie wlasnych doswiadczen.
ps. jesli to mozliwe, prosze autora o edycje tematu np. "wymiana zbierakow (slizgow) i linki. drzwi przednie".

rozne chodza przypadki. jak widac, nie tylko wadliwe slizgi powoduja brak domykania sie szyby. rownie dobrze moze sie rozwarstwic linka, co w efekcie blokuje szybe bez mozliwosci jej zamkniecia, a silowa proba jej domkniecia konczy sie zerwaniem owej linki (trzeba ja zerwac, aby auto nie zostalo z otwarta szyba).

jak sadze, jest to rzadki przypadek zerwania sie, ale pomyslalem, ze opisze wymiane, moze komus sie kiedys przyda.
widzialem juz na forum, jakis opis, ale moze tutaj latwiej bedzie znalezc.

na allegro sa dostepne linki w zamienniku, nowe po 54zl.

potrzebne narzedzia:
1. zestaw kluczy torx: T25, T45 i chyba T27 (najlepiej miec zestaw).
2. srubokret krzyzak.
3. plaski srubokret - nieduzy.
4. jakies szczypce lub kombinerki.
5. brzeszczot maly do metalu (na wszelki wypadek).
6. nozyk.
7. smar.

czas pracy, gdy mamy wszystkie narzedzia pod reka: 1-3h.

posluzylem sie zdjeciami z tego forum z innych tematow, mam nadzieje, ze autorzy nie maja nic przeciwko - wszystko zostaje w "rodzinie" :-)

wymiana:
1. plaskim srubokretem delikatnie podwazamy przelacznik szyb i wypinamy kostke.
2. odkrecamy 2 sruby na krzyzak trzymajace tapicerke i unosimy ja do gory i odchylamy.
3. odpinamy wszelkie kostki no i linke do klamki i odkladamy tapicerke na bok.
4. uwalniamy wszelkie przewody przypiete do ramy za pomoca opasek lub obejm plastikowych.
5. wyciagamy zaslepke przy lusterkach i rowniez odpinamy tam kostke pod gąbka.
6. odpinamy kostke od silniczka podnosnika.

gdy juz mamy cala rame uwolniona od kabli, przystepujemy do jej demontazu.

7. odkrecamy 4 sruby torx (T45) trzymajace rame. uwazam, ze nie ma co zaznaczac polozenia klinow, itp. bo i tak przy zakladaniu warto ustawic na nowo.
8. delikatnie podwazamy gumowe uszczelki za lusterkiem i za rygielkiem - sa na koleczki wpiete. oraz odkrecamy mala srubke obok rygielka na krzyzak - ona trzyma uszczelke.
9. odkrecamy silniczek od szyb, trzyma sie na 3 srubach torx - trzeba go mocno pociagnac bo trzyma sie na wieloklinie.
10. wyciagamy cala rame i kladziemy sobie w bezpiecznym miejscu lusterkiem do gory.

wyciaganie szyby.
Obrazek
11. odkrecamy sruby przy slizgach na torx T25 (zaznaczone kolkiem na czerwono) - jesli nikt nie wymienial slizgow, a ma "oryginaly" to warto od razu wymienic na te wzmocnione.
12. bez silniczka mozemy podnosic i opuszczac szybe, dlatego recznie opuszczamy ją w dol (mozna od razu na poczatku opuscic szybe jak jest jeszcze rama w drzwiach - o ile zerwana linka zadziala przy opuszczaniu), a wiec zaznaczone slizgi na czerwono musza byc na samym dole.
13. lekko unosimy szybe do siebie (odchylamy od slizgow), aby slizgi wyszly z szyby.
14. wysuwamy szybe do konca w dol, mamy ją wyciagnieta cala - odkladamy w bezpieczne miejsce.

mamy w ten sposob dostep do calej linki.
Obrazek

15. odginamy blaszke (zaznaczona zoltym koleczkiem na obrazku) na tyle, aby mozna bylo wyjac linke.
16. odkrecamy 2 srubki na torx trzymajace magiczne urzadzenie (zaznaczone na niebiesko), tzw. slimak i wyciagamy go z jego obudowy.
17. patrzymy jaki jest uklad, staramy sie zapamietac i sciagamy stara linke.
18. sciagamy slizgi ze starej linki - ostroznie aby nie polamac nic.

czas zalozenia nowej linki.
sa tutaj 2 metody, pierwsza u mnie niestety sie nie sprawdzila - a szkoda, bo powinna byc o wiele latwiejsza.

19. bezwzglednie oczyszczamy slimaka i wszelkie koleczka z brudu.
20. zakladamy linke w takim samym ukladzie jak byla oryginalna, nakladamy linke na koleczka, zakladamy slizgi na linke.

i tutaj, prosta metoda sie nie sprawdzila. zakladamy koncowki linki w "gniazda" slimaka i reszte powinien zrobic silniczek, ktory podlaczylibysmy na chwile, przy uruchomieniu powinna sie linka nawinac na slimak i wszystko grac. u mnie niestety po nawinieciu sie, silniczek zatrzymywal sie, jakis opor spotykal. nie chcialem przekombinowac, zeby czasem nie uszkodzic/zerwac linki.

druga metoda, troche skomplikowana.
21. zakladamy jeden koniec w gniazdo - tam, gdzie linka mniej wystaje.
22. drugi koniec, tam, gdzie linki najwiecej wystaje, dokladnie nawijamy na slimaka i na koncu wkladamy koncowke w slimaka.

i tu pojawil sie u mnie problem, albo linka byla za krotka, albo pancerze zle dociete, gdyz brakowalo mi 5mm aby linka weszla w gniazdo. bylo juz takie napiecie, ze wydalo mi sie to nienormalne i balem sie o plastikowe elementy calego mechanizmu. wiec jedynym wyjsciem bylo uciecie pilka do metalu 5mm pancerza - ostroznie, aby nie zniszczyc linki.
ten zabieg okazal sie skuteczny.

23. wszelkie koleczka, prowadnice i tego slimaka dobrze smarujemy smarem, co by gladko chodzilo.
24. skrecamy wszystko do ramy - obudowe slimaka i pozniej silniczek.
25. podlaczamy prad i sprawdzamy czy wszystko dziala: gora-dol.
26. jak wszystko dziala, wkladamy szybe tak, jak ją wczesniej wyciagnelismy, wkladamy slizgi w otwory i ponownie sprawdzamy, jak dziala z szyba - czy sie domyka, czy ma jakies opory, czy szczeliny sa ok.

gdy wszystko sie zgadza przystepujemy do zamontowania wszystkiego, procedura taka sama, lecz w odwrotnej kolejnosci. ustawiamy rame na klinach, sprawdzamy czy wszystko pasuje do budy i skrecamy na cito.

mysle, ze zdjec nie potrzeba, gdyz wszystko robi sie intuicyjnie.


uwagi: nie wiem jak bylo pierwotnie, gdyz linka zerwala mi sie na prowadnicy przy silniczku, co tym samym poluzowala sie na slimaku i nie wiem jak i co bylo ulozone wiec u mnie zrobilem tak:
linka wchodzaca od dolu w obudowe slimaka, zostala wlozona w gniazdo, ktore jest od strony silniczka, z kolei linka wchodzaca od gory, zostala nawinieta, bodajze 4 razy.
Avatar użytkownika
marekwroc
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 27
Dołączył(a): 2013-11-19, 17:19
Lokalizacja: wrocław
Model: A6 C5
Zasilanie: Benzyna+LPG
Silnik: 2.8 APR 193KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1999


Powrót do C5 (1997-2004)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości