2,5 TDi - regulacja kąta wtrysku. Poradnik.

2,5 TDi - regulacja kąta wtrysku. Poradnik.

Postprzez Piotruś » 2013-06-05, 10:35

Witam.

Zawsze po wymianie paska rozrządu, demontażu pompy wtryskowej i w wielu innych sytuacjach aż po zwykłą okresową kontrolę techniczną (przeglądy INO) - należy wyregulować lub skorygować jeden z podtstawowych parametrów pracy silnika diesla, czyli ustawić prawidłowy kąt wtrysku.

Prawidłowo ustawiony kąt wtrysku wpływa na łatwy rozruch zarówno zimnego jak i ciepłego silnika, zapewnia prawidłową dynamikę auta oraz powoduje, ze środowisko naturalne nie jest zatruwane nadmiarem spalin niebywale szkodliwych.

Praktycznie kazdy kto dysponuje minimalnym zestawem odpowiednich narzędzi oraz urządzeniem diagnostycznym (typu VAG, VAS, VCDS) może przeprowadzić regulację kąta samodzielnie.
W największym skrócie operacja przebiega w następujących krokach :

1. Przed rozgrzaniem silnika trzebai zdjąć górne osłony paska rozrządu:

Lewa:
Obrazek
Obrazek

Prawa:
Obrazek


Do zdemontowania osłon nie trzeba niczego odkręcać - wystarczy odpiąć kilka "blaszanych" zatrzasków.
Dostęp do zatrzasków dolnych jest trudny, wymaga trochę manualnych zręczności i poświęcenia (np. własnego naskórka) :roll: .

2. Po wyjęciu osłon z komory silnika, zachowując maksimum środków ostrożności, nalezy:

- krótkotrwale uruchomić silnik i sprawdzić, czy wskazówka rolki naciągu paska pompy wtryskowej pokrywa się ze wskazówką "stałą" (jeżeli odchyłki są duze naciąg należy doregulować)

- przygotować sobie (ale niczego jeszcze nie odkręcać) odpowiedni kluczyk imbusowy służący do zluzowania (a po regulacji dokręcenia) śrubek koła "regulacyjnego", napędzającego pasek pompy wtryskowej :

Obrazek

Najwygodniej jest wykorzystać imbusik założony na tzw. grzechotce.

3. Zwracając uwagę na bezpieczeństwo własne oraz aby nic nie wpadło do przestrzeni odkrytych kół napędowych rozrządu trzeba uruchomić silnik aż do uzyskania temperatury powyżej 85*C /najlepiej w okolice 90*C/.

4. Po uzyskaniu temperatury > 85*C należy podłączyć i uruchomić VAG'a/VCDS'a, połączyć się ze sterownikiem silnika adres 01 [silnik]. wybrać "nastawy podstawowe" (Basic Setting) kanał 004 i odczytać wartości graniczne nastaw kąta wtrysku.
W kontekście regulacji kąta wtrysku szczególnie przydatnei są wartości "późne" (na "late").

Po wybraniu kanału 004 w nastawach podstawowych (BS) silnik zmieni odgłosy pracy, na liczniku zacznie migać kontrolka świec żarowych, zaś obroty biegu jałowego wzrosną.
Kolejność poszczególnych kolumn przedstawia się następująco:
- czas pomiaru (w sekundach)
- obroty silnika (muszą się ustalić na poziomie ok. 835 obr/min)
- specyfikacja "kąt wczesny" lub "kąt późny" (early lub late)
- kąt wtrysku uzyskany
- wspólczynnik wypełnienia impulsu cewki zawora sterujacego (potocznie: wysterowanie zawora)

INTERPRETACJA ODCZYTÓW :

Nastawy kąta wtrysku przedstawione graficznie wyglądają nastepująco:

1. Poglądowo:
Powyżej 2,0* ... do 2,0* ... plus ... 0,oo* ... minus ... do 1,5* ... do 4,0* ... > 4*

2, Szczegółowo:
<<< powyżej + 2* + 2* do 0* ZA WCZESNY/BTDC/VOR OT ... 0* do -1,5* ... ZA PÓŹNO / ATDC / NACH OT -1,5* do - 4,0*--4,0* >>>

I.
Najbardziej optymalne nastawy kąta z punktu widzenia żywotności pompy wtryskowej a także pracy silnika
zawierają się w przedziale od minus 0,5* do minus 1,5* (za GMP, late, nach OT).

Zatem prawidłowo ustawiony kąt wtrysku w odczycie nastaw podstawowych (BS) będzie się przedstawiał nastepująco:

1 kolumna .... sec
2 kolumna - 835 obr/min
3 kolumna - "Za późny, Late, Nach OT
4 kolumna - minus 1,0 * (z tolerancją +/- 0,5*)
5 kolumna - 100,2 %

II.
Kąt "zbyt wczesny".

Jeżeli podczas odczytu nastaw podstawowych grupy 004 (BS) wartość 4-tej kolumny będzie dodatnia (bez minusa, lub w innych wersjach programu VCDS w nagłówku pojawi się skrót BTDC) - silnik zawsze, nawet po rozgrzaniu, będzie pracował "twardo" i głośniej.
O ile tylko dodatnia wartość kąta nie jest zbyt duża - nie występuje zagrożenie uszkodzenia elementów mechanicznych silnika, nie pojawia się też zaburzona termika spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, etc. ... .

III.
Kąt "zbyt późny".

Zbyt późno ustawiony kąt wtrysku jest sytuacją patologiczną, powodującą dużo niepożądanych skutków dla silnika i jego osprzętu. Zależnie od kondycji układu wtryskowego możliwe są nastepujące niedogodności:
- utrudniony rozruch (szczególnie zimą)
- duże zadymienie zaleznie od stanu pracy silnika
- odczuwalny ubytek dynamiki
- niekorzystne warunki pracy mechanizmu przestawiacza kąta wtrysku prowadzące do zatarcia tłoka, a nawet uszkodzenia obudowy pompy wtryskowej
- zbedne nagarowanie turbiny i układu wydechowego (katalizatora szczególnie !!)

Ponieważ silniki ze zbyt późnym kątem wtrysku "pracują cicho i miękko" warto zauważyć, że czujność użytkowników bywa uśpiona i dlatego nastawy kata wtrysku warto weryfikowac nie rzadziej niż co 30 - 45 tyś.km, najwygodniej podczas przeglądów serwisowych INO ... .

REGULACJA KĄTA WTRYSKU :

Jeżel odczyt nastaw podstawowych (BS) 004 wykazuje konieczność regulacji należy zluzować trzy śrubki koła regulacyjnego (wcześniej przygotowanym kluczykiem imbusowym) w takim stopniu, żeby z jednej strony dawały się luźno obracać ale z drugiej strony należy bacznie uważać, żeby zluzowane śrubki nie wykręciły się za bardzo i nie powpadały do dolnej osłony paska rozrządu !!

Kiedy początek kąta wtrysku jest za wczesny (w tzw. plusie, BTDC) - należy go przeregulować na pózniejszy (w tzw. minusie, ATDC)
Regulację kąta w stronę minusa uzyskuje się obracając kołem regulacyjnym w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (strzałka niebieska):
Obrazek


Regulację w stronę plusa (czyli gdy zmierzony kąt jest zbyt późny) uzyskuje się obracając kołem regulacyjnym w prawo, czyli zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.

Co oczywiste, w razie "przeregulowania" zawsze można się "cofnąć" w dowolną stronę aż do uzyskania zamierzonego efektu.
Czynność czasami trzeba powtarzać wielokrotnie, ponieważ czułość pomp VP44 na regulacje też bywa bardzo zróżnicowana... .

Po zakończonej regulacji śruby imbusowe należy dokręcać z wieeelkim wyczuciem, żeby nie "objechać" gniazd na klucz imbusowy i żeby niczego niepotrzebnie nie "przegwałcić".
Najlepiej użyć klucza dynamometrycznego i dociąganąć te śruby z siłą 20 Nm .

To chyba wszystko ;-) ... .

Przy okazji:
Odradzam regulacje kąta wtrysku sposobem promowanym na innych forum za pomocą klucza nasadowego zakładanego na centralną nakrętkę koła wałka pompy wtryskowej (czyli sposobem na żywca skopiowanym z ELSA-y).
Dla użytkowników bez doświadczenia praktycznego dużo bezpieczniejszym rozwiązaniem będą nawet jakies niewygodne rękawiczki i siła własnych dłoni, niż kompletnie rozregulowana synchronizacja koła zębatego na wałku pompy wtryskowej ...
:roll: .

Temat zostaje otwarty, dlatego w razie niejasności czy też problemów z interpretacją wartości mierzonych VAG'iem / VCDS'em proponuję sformułowac i postawić odpowiednie pytania. Większosć na pewno uda się rozwiązać, wyjaśnić czy też dopowiedzieć ... ;-)

Kopiowanie, cytowanie, przerabianie / edycja tekstu i dalsza dystrybucja w celach komercyjnych jest zabronione ! Wykorzystywanie go na innym forum będzie traktowane jako naruszenie praw autorskich i praw do własności intelektualnej.
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3950
Dołączył(a): 2013-05-30, 20:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Re: 2,5 TDi - regulacja kąta wtrysku. Poradnik.

Postprzez krysti » 2013-08-18, 11:57

Witam. Miałem u siebie problem błędu 00550 i kąt wtrysku plus 2.0 stopnie na late w Bs.
Teraz ustawiłem na +1.5 stopnia i błąd nie wyskakuje, rozumiem że jeszcze mam zmienić ustawienie na -1.0 stopnia??
A6 2,0 ABK 115 95rok AVANT Było
A6 2,8 ALG 193 98rok SEDAN Było
A6 2,5tdi BAU 179 04rok AVANT Quattro Było
VW GOLf 1.9tdi AJM 115 00rok Jest i 4motion :)
A6 3.0tdi CDYA 240 2008 AVANT Jest i Quattro :)
krysti
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 135
Dołączył(a): 2013-08-18, 11:13
Lokalizacja: Zielona Góra
Model: A6 C6
Zasilanie: Diesel
Silnik: 3.0TDI CDYA 240KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2008

Re: 2,5 TDi - regulacja kąta wtrysku. Poradnik.

Postprzez Piotruś » 2013-08-18, 12:13

Witaj krysti ;-) . Miło znowu Cię widzieć ;) :!:

krysti napisał(a):Witam. Miałem u siebie problem błędu 00550 i kąt wtrysku plus 2.0 stopnie na late w Bs.
Teraz ustawiłem na +1.5 stopnia i błąd nie wyskakuje, rozumiem że jeszcze mam zmienić ustawienie na -1.0 stopnia??


Zdecydowanie tak, a jeśli istnieją jakiekolwiek wątpliwości w interpretacji odczytów wklej loga albo (gdyby były jakieś trudności) po prostu zrób dwa screen'y:
- jeden kiedy kąt jest "early"
- drugi kiedy kąt jest "late"
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3950
Dołączył(a): 2013-05-30, 20:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Postprzez Mirooo » 2013-09-24, 21:50

mam małe pytanie, popuściłem sruby a mimo to nie moge ruszyć kołem. czyżby tak się zapiekło czy też trzeba jakiegoś ,,pomysła" ?
Mirooo
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 171
Dołączył(a): 2013-09-04, 07:24
Lokalizacja: Kraj nad Wisłą
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI BDH 179KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 2003

Postprzez arri18 » 2013-09-24, 22:29

Mirooo napisał(a):mam małe pytanie, popuściłem sruby a mimo to nie moge ruszyć kołem. czyżby tak się zapiekło czy też trzeba jakiegoś ,,pomysła" ?


lekko to na pewno nie idzie ;) ja dorabialem sobie klucz do tego na 2 bolce (jak w szlifierce kątowej). i ruchy minimalne a i tak mozna poleeeecieć w las :/
arri18
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 41
Dołączył(a): 2013-09-13, 18:38
Lokalizacja: Kozy/Bielsko-Biała
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AFB 150KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2000
Imię: Artur

Postprzez pastaldo » 2013-09-24, 23:07

A gdy rozruch jest minimalnie utrudniony (1-2 obroty wału zanim odpali) mając odczyt 1.2 BTDC w Late to ruszenie w którąś stronę powinno poprawić sytuację? Czy nie dotykać lepiej? Na razie w lato to pikuś bardziej boje się o to co będzie zima skoro w lato jest tak a nie inaczej. Niepokoi mnie to bo poprzedni 1.9 palił dosłownie na dotyk a tego trzeba troche więcej obrócić no a ludzie pisza że im 2.5TDI tez pali na dotyk.
Praca uszlachetnia -> Lenistwo uszczęśliwia :-)
pastaldo
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 527
Dołączył(a): 2013-07-09, 14:02
Lokalizacja: Lublin
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AKE 180KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 2002
Imię: Tomek

Postprzez arri18 » 2013-09-24, 23:15

pastaldo napisał(a):A gdy rozruch jest minimalnie utrudniony (1-2 obroty wału zanim odpali) mając odczyt 1.2 BTDC w Late to ruszenie w którąś stronę powinno poprawić sytuację? Czy nie dotykać lepiej? Na razie w lato to pikuś bardziej boje się o to co będzie zima skoro w lato jest tak a nie inaczej. Niepokoi mnie to bo poprzedni 1.9 palił dosłownie na dotyk a tego trzeba troche więcej obrócić no a ludzie pisza że im 2.5TDI tez pali na dotyk.


Aby napewno 1.2 BTDC ?? a nie np -1.2 BTDC ? bo to różnica( w tedy miałbyś 1.2 ATDC (czyli po GMP) i było by w granicach - "idealnie". - Taka głupota ale czasem Vagi i inne VCDS tak nas w konia robią :)

Generalnie im wcześniej (czyli badziej w BTDC) czyli przed GMP powinien łatwiej odpalać na zimno, na ciepło już gorzej.
arri18
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 41
Dołączył(a): 2013-09-13, 18:38
Lokalizacja: Kozy/Bielsko-Biała
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AFB 150KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2000
Imię: Artur

Postprzez Mirooo » 2013-09-24, 23:15

no ja mam -2,4 chce uzyskac tan magiczny -1 i wtedy zobacze jak będzie palił.
Mirooo
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 171
Dołączył(a): 2013-09-04, 07:24
Lokalizacja: Kraj nad Wisłą
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI BDH 179KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 2003

Postprzez arri18 » 2013-09-24, 23:19

Mirooo napisał(a):no ja mam -2,4 chce uzyskac tan magiczny -1 i wtedy zobacze jak będzie palił.


Zdecydowanie lepiej ;) będzie delikatnie głośniej/bardziej twardo pracował :) (wg mnie wyceluj między -1 a -2 pali dobrze na ciepło i łatwiej na zimno)
arri18
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 41
Dołączył(a): 2013-09-13, 18:38
Lokalizacja: Kozy/Bielsko-Biała
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AFB 150KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2000
Imię: Artur

Postprzez pastaldo » 2013-09-25, 11:00

arri18 napisał(a):
pastaldo napisał(a):A gdy rozruch jest minimalnie utrudniony (1-2 obroty wału zanim odpali) mając odczyt 1.2 BTDC w Late to ruszenie w którąś stronę powinno poprawić sytuację? Czy nie dotykać lepiej? Na razie w lato to pikuś bardziej boje się o to co będzie zima skoro w lato jest tak a nie inaczej. Niepokoi mnie to bo poprzedni 1.9 palił dosłownie na dotyk a tego trzeba troche więcej obrócić no a ludzie pisza że im 2.5TDI tez pali na dotyk.


Aby napewno 1.2 BTDC ?? a nie np -1.2 BTDC ? bo to różnica( w tedy miałbyś 1.2 ATDC (czyli po GMP) i było by w granicach - "idealnie". - Taka głupota ale czasem Vagi i inne VCDS tak nas w konia robią :)

Generalnie im wcześniej (czyli badziej w BTDC) czyli przed GMP powinien łatwiej odpalać na zimno, na ciepło już gorzej.


fakt, błąd chyba był w logu. Jest
Obrazek
Praca uszlachetnia -> Lenistwo uszczęśliwia :-)
pastaldo
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 527
Dołączył(a): 2013-07-09, 14:02
Lokalizacja: Lublin
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AKE 180KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 2002
Imię: Tomek

Postprzez Mirooo » 2013-09-26, 21:52

http://vaglog.rtnet.pl/mirkirst_143525.html
tu jest przegląd ja to wyglądało u mnie od marca do dziś
dzisiaj ustawiłem w miare ,,trafnie" ale ma pytanie. wiać że prze poł roku kąt się rozjechał troszke , przejechałem w tym czasie 10tyś km.
Mirooo
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 171
Dołączył(a): 2013-09-04, 07:24
Lokalizacja: Kraj nad Wisłą
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI BDH 179KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 2003

Postprzez arri18 » 2013-09-26, 22:19

Mirooo napisał(a):wiać że prze poł roku kąt się rozjechał troszke , przejechałem w tym czasie 10tyś km.


ano bo jak pisze Piotruś

Piotruś napisał(a):aż po zwykłą okresową kontrolę techniczną (przeglądy INO) - należy wyregulować lub skorygować jeden z podtstawowych parametrów pracy silnika diesla, czyli ustawić prawidłowy kąt wtrysku.


To teraz obserwuj jak sie autko zachowuje :)
arri18
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 41
Dołączył(a): 2013-09-13, 18:38
Lokalizacja: Kozy/Bielsko-Biała
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AFB 150KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2000
Imię: Artur

Czy to zły kąt?

Postprzez borre » 2014-01-28, 00:58

Witam. Od jakiegoś czasu mam problem z uruchomieniem , gdy silnik jest lekko ciepły ( tak okolo 20 stopni) Świece wtedy nie grzeją. Jeśli zdejmę wtyczkę z czujnika cieczy i podgrzeję silnik, odpala bez problemu. gdy jest gorący i zimny, nawet przy minus 15 przez noc na dworze również nie ma problemu. Czujnik temperatury cieczy wymieniony na nowy ( profilaktycznie). Powoli kończą mi się pomysły, co to może być i pomyślałem o złym kącie wtrysku. Rozrząd wymieniany 15kkm temu. Nie wyskakuje mi opisywany błąd 00550, jednak moje odczyty są chyba dosyć znacząco różne od tych które powinny być. Co zrobić z tym fantem? Dodam, że jestem bardzo raczkującym vagowiczem, natomiast sprawy techniczno- mechaniczne to raczej nie problem. jak interpretować te wyniki? Robione to bylo Vag com 311-2. temp silnika 90.
Z góry dziękuję!
Załączniki
early 14,6.jpg
early 14.6 BTDC
late 4,6 ATDC.jpg
late 4,6 ATDC
borre
-#Forumowicz
-#Forumowicz
 
Posty: 5
Dołączył(a): 2014-01-28, 00:05
Lokalizacja: Leszno
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI BFC 163KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2002

Re: 2,5 TDi - regulacja kąta wtrysku. Poradnik.

Postprzez Piotruś » 2014-02-03, 18:39

Kolego borre, narzędzia w dłoń i dajesz :] : 2-5-tdi-regulacja-kata-wtrysku-poradnik-t44.html . Kat trzeba przyśpieszyć o 4 stopnie, a wtedy sytuacja na pewno bardzo się poprawi.
Wyreguluj to koniecznie, bo szkoda pompy, silnika, rozrusznika i akumulatora !!

Powiadom o wynikach ... <luzik>
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3950
Dołączył(a): 2013-05-30, 20:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Re: 2,5 TDi - regulacja kąta wtrysku. Poradnik.

Postprzez borre » 2014-02-04, 17:47

Witam.
Jak wspominałem , jedyne z czym miałem problem to z vagiem, bo nie bardzo wiedziałem o co chodzi tym okienkiem early BTDC.
Generalnie wielkie dzięki za wspaniały opis - poradnik super. całość zajęła mi godzinkę, w tym najdłużej odkręcenie jednej śruby ze ściętymi kantami. Na marginesie polecam użyć torxa i w taką śrubę wbić zamiast imbusa.Tylko z zamachem tam ciężko :P
Jeszcze raz dzięki, auto w końcu odpala jak należy !
Ustawiłem na 0,8 ATDC
borre
-#Forumowicz
-#Forumowicz
 
Posty: 5
Dołączył(a): 2014-01-28, 00:05
Lokalizacja: Leszno
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI BFC 163KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2002

Następna strona

Powrót do C5 (1997-2004)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości