Czarna ropa w zbiorniku paliwa

Czarna ropa w zbiorniku paliwa

Postprzez winekw » 2014-02-26, 23:14

Witam wszystkich miłośników i użytkowników audi. Chciałbym się podzielić problemem jaki mam w swojej A6 2.0TDi kod silnika BRE. Jakieś 2 lata temu auto zaczęło przerywać, silnik zaczął drgać i w końcu auto zgasło nie chciało zapalić. Była zima pierwsze podejrzenie padło na paliwo. Wykręciłem filtr paliwa i okazało się, że ropa kolorem przypomina coca-colę. Wymieniłem filtr, wypłukałem bak wlałem nowej i auto zapaliło i zaczęło jeździć normalnie przez kilka miesięcy. Przerywanie i drgania powróciły i to najczęściej przy niskich obrotach a na wyższych jak jej się dawało ostro w piec było ok. Diagnoza mechanika koło dwumasowe. Zakupiłem oryginalne Luka całe sprzęgło wymieniłem i niby się poprawiło. Teraz jak patrzę z perspektywy czasu to tylko na niby to była tylko sugestia. Dwa tygodnie temu na trasie np. na 4 biegu i próbie przyspieszenia auto zaczęło drgać jakby dwumasa się rozsypywała lub jakby się najechało na tzw.tarkę. Zatrzymałem się i słyszę, że silnik na jałowych obrotach pracuje na 3 cylindry na wyższych normalnie a po kilku min. zgasł i już nie chciał zapalić.
Podłączanie komputera diagnostycznego nic nie daje 0 błędów. Zaglądam do filtra paliwa a tam ropa znowu czarna, w baku taka sama. Okazuje się że w ropie jest olej z silnika. Oleju z silnika nie ubywało w przeciągu 2 lat więcej niż ok 1 litr na 10 tys km(czyli w normie). Na forach prawie nic nie ma napisane o tym problemie a nie znam mechanika, który by znał temat. Podejrzenia są różne: pęknięta głowica, uszczelniacze pod pompowtryskiwaczami lub wacummpompa(nieszczelny dwuwargowy simmering). Proszę o pomoc może ktoś miał taki przypadek lub słyszał o podobnym problemie wśród znajomych.Pozdrawiam
winekw
-#Forumowicz
-#Forumowicz
 
Posty: 2
Dołączył(a): 2014-02-26, 22:40
Model: A6 C6
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.0TDI BRE 140KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2006
Imię: Winicjusz

Re: Czarna ropa w zbiorniku paliwa

Postprzez Piotruś » 2014-02-27, 08:29

winekw napisał(a):Podłączanie komputera diagnostycznego nic nie daje 0 błędów. Zaglądam do filtra paliwa a tam ropa znowu czarna, w baku taka sama. Okazuje się że w ropie jest olej z silnika. Oleju z silnika nie ubywało w przeciągu 2 lat więcej niż ok 1 litr na 10 tys km(czyli w normie). Na forach prawie nic nie ma napisane o tym problemie a nie znam mechanika, który by znał temat. Podejrzenia są różne: pęknięta głowica, uszczelniacze pod pompowtryskiwaczami lub wacummpompa(nieszczelny dwuwargowy simmering). Proszę o pomoc może ktoś miał taki przypadek lub słyszał o podobnym problemie wśród znajomych.Pozdrawiam


Winekw, wszystkie przypadki oleju wymieszanego w paliwie, z którymi akurat ja miałem do czynienie, były spowodowane wewnętrznym uszkodzeniem głowicy, najczęściej współistniejące z wytarciem gniazd PD.

Bezpośrednim powodem wystąpienia takiej awarii najprawdopodobniej są miejscowe naprężenia termiczne spowodowane ogromną różnicą temperatury silnika i paliwa przepływającego w drążonych kanałach głowicy. W skrajnych przypadkach dochodzi też do przenikania gorących gazów spalinowych do gniazda PD, co powoduje szybkie wypalenie gumowych uszczelniaczy i tłoczenie spalin i oleju wprost do kanałów z paliwem.

Usunięcie takiej usterki jest możliwe ale naprawa wymaga wyjątkowych wręcz możliwości "technologicznych" i zwykły "przydrożny" serwis spawający aluminium z czymś takim na pewno sobie nie poradzi - trzeba wyciąć kawał głowicy, potem prawidłowo go odtworzyć oraz poddać mega precyzyjnej obróbce, szczególnie gniazd PD.

Naturalnie nie przesądzam, że akurat w tym przypadku mamy do czynienia z takim rodzajem awarii - wskazuję jedynie zdarzenia (i ich przyczyny), z którymi miałem osobistą styczność.

Co do ewentualnej usterki pompy dwufunkcyjnej (vacumpompy) - teoretycznie wydaje mi się możliwe, że i tutaj może nastąpić jakieś pękniecie / uszkodzenie skutkujące mieszaniem oleju w paliwie - ale ponieważ nigdy się z takim przypadkiem nie spotkałem - wolałbym nie kreować zbyt daleko idących wniosków ... .

Kolego winekw, podłączenie do komputera nie pokazuje błędów ponieważ usterka jest typowo mechaniczna, jednak przy odrobinie "szczęścia" daje się wstępnie zlokalizować miejsce uszkodzenia dzięki odczytom z kanału 018 (oczywiście w ECU silnika).
Ujawnienie usterki dzięki analizie bloków z kanału 018 jest o tyle cenne, że w ewidentnych przypadkach z góry można odrzucić koncepcje dotyczące na przykład pompy vacuum i bezpośrednio przejść do naprawy (lub wymiany) głowicy.

To tak z grubsza z mojej strony.
Usterka niestety nie jest bagatelna, a naprawa wymaga naprawdę wyjątkowej precyzji, dlatego w razie uszkodzenia lokującego się w głowicy może warto przemyśleć wymianę tego elementu w całości. Bez wysokospecjalistycznej firmy - nie ma szans na powodzenie, a efekt naprawy okaże się krótkotrwały.
Oczywiście pod warunkiem, że uszkodzona jest głowica a nie jedynie pompa vacuum ... .

Daj znać jak się potoczy rozwój sytuacji, bo przypadek jest nietypowy i bardzo ciekawy. Powodzenia !!
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Re: Czarna ropa w zbiorniku paliwa

Postprzez nie pamietam 82 » 2014-02-27, 08:37

Piotruś, po raz któryś z kolei chylę czoła przed wiedzą, którą posiadasz. Na palcach jednej ręki można policzyć osoby, które non-profit dzielą sie z innymi tak fachowymi informacjami.

ps mój post nie wnosi nic do tematu - więc pewnie wyleci w kosmos :mrgreen:
Avatar użytkownika
nie pamietam 82
-#Moderator
-#Moderator
 
Posty: 4634
Dołączył(a): 2013-12-05, 09:18
Lokalizacja: Opole
Model: VW Touran Cross
Nadwozie: Minivan
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.0 BMM 140KM
Napęd: FWD
Skrzynia: DSG
Rok: 2008
Imię: Adrian

Re: Czarna ropa w zbiorniku paliwa

Postprzez Piotruś » 2014-02-27, 08:51

Bez przesady :oops: - być może udało mi się wskazać kierunek działania - niestety bez złotego środka na pozbycie się awarii.
Miło przeczytać dobre słowo na swój temat - dzięki !! - ale to niestety dopiero początek raczej kosztownych i skomplikowanych problemów Kolegi Winekw .

Przy okazji - zapomniałem napisać - że zależnie od faktycznego charakteru i rozmiaru uszkodzenia -- z naprawą nie ma co zwlekać.
Jeśli rzeczywiście nastąpiło rozszczelnienie kanału paliwowego w gnieździe PD, to w końcu może się zdarzyć, ze podczas dłuższego postoju całe paliwo znajdujące się w "czeluściach" głowicy - spłynie sobie poprzez nieszczelne gniazdo PD do przestrzeni roboczej cylindra - a wtedy pierwszy obrót rozrusznikiem spowoduje wewnętrzną kolizję ze skutkami porównywalnymi do zerwanego paska rozrządu. To czarny scenariusz ale niestety realny.

Także dziękuję za pochwałę :oops: ;) ale sprawa jest bardzo skomplikowana, a moje domysły niekoniecznie muszą być celne :shock: .
Trzeba działać i to szybko, bo rozgrzane spaliny z każdym suwem pracy mogą spowodować kataklizm techniczny silnika. Niestety ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Re: Czarna ropa w zbiorniku paliwa

Postprzez winekw » 2014-03-05, 09:58

Witam ponownie. Na wstępie chciałem poinformować, że audi zaczęło jeździć. Silnik pracuje bardzo cicho i równo. Narazie nie jestem w stanie powiedzieć jaki będzie kolor ropy dopiero jak pojeżdżę. Co zrobiłem? zacząłem od wacumm pompy, kupiłem używaną zamontowałem i nie pomogło auto dalej kulało i nie pracował 3 cylinder. Dobrałem się do pompowtryskiwaczy i okazało się, że na 3 pompowtryskiwaczu pękniety jest grzybek (popychacz) zdjęcia poniżej. Kupiłem zestaw uszczelek wraz z grzybkami w serwisie boscha za 28zł na 1 pompowtryskiwacz. Wymieniłem na wszystkich i pomogło.Zobaczymy jak będzie w praktyce.Pozdrawiam
Obrazek
winekw
-#Forumowicz
-#Forumowicz
 
Posty: 2
Dołączył(a): 2014-02-26, 22:40
Model: A6 C6
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.0TDI BRE 140KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2006
Imię: Winicjusz

Re: Czarna ropa w zbiorniku paliwa

Postprzez Piotruś » 2014-03-05, 12:31

Winekw, ułamany "grzybek" bezdyskusyjnie był sprawcą omawianych "sensacji", ale jak sam zauważasz, nie ma to żadnego związku z "czarną ropą" w układzie paliwowym.
Moim zdaniem byłoby dobrze nie odpuszczać tematu, bo jeśli (??) niezależnie od naprawionej usterki jeszcze są jakieś problemy z głowicą, to zwlekanie z naprawą może spowodować zwiększenie kosztów w przyszłości.
W żadnym razie nie buduję atmosfery grozy - po prostu analizuję bieżącą (nową) sytuację i namawiam do wczesnego leczenia.
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr


Powrót do C6 (2004-2011)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość