Przeniesione z PW:
Czesc, pisze na pw by nie zasmiecac forum.
Ależ jak najbardziej właśnie od tego jest Forum by korzystało jak najwięcej zainteresowanych udziałem w dyskusji jak i szukających pomocy
.
Nie rozumiem z tymi blokadami. Mialem blokadę, którą stosowałem przy wymianie rozrządu w sharanie. Pasowala idealnie.
Podejrzewam, że w Sharanie był silnik 1,9 TDiPD z serii 116 - 130 -150 PS
W tej konfiguracji jest normalne, że kółko na wale korbowym było "normalne", okrągłe i dostosowane do stosowania blokady oznaczonej w fabrycznej nomenklaturze T0050.
Chciałem wymienić w swoim A6 BRE i blokada tak kijowo leżala jak na Twojej fotce.
Więc kupiłem komplet dwóch blokad (jedną niepotrzebnie ale tak było korzystnie cenowo). I ta druga blokada idealnie wchodzi na zęby. To w końcu którą trzeba stosować do BRE?
Na 99,99% powinieneś stosować T0100.
Uzasadnienie:
Mniej więcej od roku 2005, rzekomo celem ograniczenia wibracji paska rozrządu, VAG na szeroką skalę wprowadził kółka "bardziej kwadratowe", do których trzeba stosować blokadę oznaczoną w nomenklaturze producenta T0100.
Blokada T0100 różni się od T0050 nie tylko kształtem lepiej dopasowanym do nowego typu kółek, ale też, CO NADZWYCZAJ WAŻNE, ma w innym miejscu nabitą cechę/strzałeczkę do ustawiania wału w pozycji OT.
T0100 jest potrzebna do obsługi praktycznie wszystkich silników 2.0TDi PD z lat 2005 - 2009 i niektórych 1,9 TDi PD ze schyłkowej produkcji.
Na całe szczęście jest tak, że w modelach wymagających użycia T0100 nie ma sposobności swobodnego założenia T0050.
Dzięki temu ryzyko pomylenia blokad, a w konsekwencji nieprawidłowe ustawienie wału korbowego względem wałka rozrządu, jest znikome.
Niestety teoria sobie, a życie sobie i wyjątkowo często zdarzają się egzemplarze, w których nieświadomi zmian i różnic fachowcy tak konsekwentnie walczyli z otworem w przedniej pokrywie wału (tej, do której wchodzi bolec ustalający blokady), że w końcu nawet T0050 wchodzi luźno i swobodnie opiera się na kółku zębatym ... .
Jednak, dopóki wszystko pozostaje w stanie oryginalnym to swobodne, luźne, "prostopadłe" do pokrywy wału i równoległe względem zębów kołka założenie T0050 tam gdzie należy zastosować T0100 - nie jest możliwe. Będzie nienaturalnie, krzywo i na siłę, bo nie uda się w tym przypadku pogodzić zębów, cech i otworu na bolec w takiej pozycji, żeby blokada wchodziła jak w masło.
Trzeci etap modyfikacji kółek zębatych wału korbowego dotyczy silników 2,0TDi CR montowanych od rocznika 2009.
W tym przypadku dokumentacja fabryczna najczęściej wymaga "powrotu" do blokad T0050.
Właśnie taki model silnika jest tematem niniejszego topika i został omówiony na poprzedniej stronie.
Po ustawieniu silnika w pozycji OT sworznie blokujące koła w głowicy bezproblemowo trafiają w swoje miejsce, a blokada T050 świetnie pasuje na kółko zębate wału korbowego idealnie się ustawiając bolcem do otworu w pokrywie wału oraz na cechy blokada/koło.
Zaś to, że końcówka blokady "odstaje" w górę, moim zdaniem, absolutnie w niczym nie przeszkadza i nie szkodzi, a już na pewno nie utrudnia precyzyjnego ustawienia wału w pozycji OT.
Widać, w silnikach CR, zapewne z powodu innych naprężęń i obciążeń paska zębatego, kształt koła zębatego na wale korbowym uległ kolejnej modyfikacji, co jednak nie wymaga wprowadzenia trzeciego rodzaju blokad, gdyż T0050 świetnie się w te roli sprawdza.
Właściwe ustawienie elementów rozrządu w 2.0TDi CR z użyciem blokady T0050 potwierdza też parametr widoczny w blokach wartości mierzonych nazwany "adaptacją wałka rozrządu strony ssącej".
I to wszystko.
W największym skrócie do czterocylindrowców TDi używamy:
- w latach produkcji 1999 - 2005 : T0050
- w latach produkcji 2005 - 2009 : T0100
- powyżej 2009 (CR) : T0050.
Ale w każdym przypadku należ zachować ostrożność, bo wyjątki od reguły też się zdarzają, a najwięcej komplikacji pod tym względem trafia się w 16 zaworowych silnikach PD.