Cuba12 napisał(a):Czy można jaśniej o co w tym wszystkim chodzi ?
Może będzie/ okaże się przydatne
Przestawiacz kąta wtrysku jest mechanizmem umieszczonym
najniżej z całej pompy wtryskowej.
Jak widać na poniższym schemacie -
niestety nie istnieje żaden "dolny odpływ" paliwa, przez co zabrudzenia, których nie zdołał zatrzymać filtr główny (i drobinki wody) z czasem odkładające się w tej dolnej przestrzeni – po prostu utrudniają ruch tłoka, a w skrajnych przypadkach powodują jego zatrzymanie/zacieranie.
Zdarza się, że właśnie z tego powodu w starszych pompach dyferencja wartości skrajnych (obserwowanych w nastawach podstawowych 004) jest mniejsza niż w pompach nowszych (
zakres pracy tłoka oczywiście
jest identyczny dla wszystkich typów VP44 stosowanych w 2,5TDi
i nie wynika z roku produkcji/typu/etc).
Na schemacie pompy, widać wszystkie elementy odpowiedzialne za regulację kąta:
1. Skrajna pozycja (w logach: 100,2%), tłok przestawiacza opiera się o obudowę na zasadzie "metal o metal", a co za tym idzie "za denkiem tłoka" nie ma żadnego paliwa.
Gdyby kąt ustawić zbyt późno - widoczna powyżej
skrajna pozycja tłoka niestety nie zostałaby osiągnięta, zaś o wypłukaniu drobinek brudu można by zapomnieć.
2. Narastające ciśnienie wymusza początkowy ruch zaworka (oznaczonego zieloną strzałką) .
W tym czasie widoczne w logach wypełnienie impulsu maleje aż do chwili w której kanał paliwowy zostanie całkiem odsłonięty.
3. Pełne otwarcie kanału, którym paliwo może napływać do komory za tłokiem. Powstałe tam ciśnienie ("Krafstoffdruck") płynnie (i stosownie za życzeniem ECU), dostosowuje zadany kąt wtrysku.
Rzecz polega na tym, aby po zdjęciu nogi z gazu
całe paliwo zostało wypchnięte z przestrzeni "ciśnieniowej" za tłokiem, a kiedy nastawy kąta są zbyt późne - tłok nie wróci do pozycji wyjściowej i nagromadzone brudy nawet nie dostaną szansy na usunięcie.
Cuba12 napisał(a):Czy w logu 004 pozycja "cold start valve" musi zawsze wynosić 100,2 % ?
Sytuacją w której pracujący na biegu jałowym silnik osiąga prawidłowe/ wskazane wartości kąta ale jest/wskazuje mniejsze obciążenie na zaworze (log 004) nie trzeba się martwić ponieważ paliwo utrzymujące odpowiednią "gęstość" przestaje oddziaływać na tłok przestawiacza już przy mniejszym obciążeniu zawora sterującego.
Na podstawie źródła archiwalnego i za zgodą autora Autor: Piotruś