Diagnozowanie pompowtryskiwaczy przy pomocy VAG/VCDS

Diagnozowanie pompowtryskiwaczy przy pomocy VAG/VCDS

Postprzez A6Forum » 2013-12-05, 01:09

W ocenie stanu układu paliwowego oraz układu wtryskowego silnika logi bywają pomocne ale są jedynie wstępem do dalszej starannej diagnostyki.
[hide]

Bloki pomiarowe dotyczące pompowtryskiwaczy:

Spoiler:



Grupa/log statyczna-y 013


W tym logu czujnik Halla mierzy prędkość obrotową wałka rozrządu i czas pomiędzy kolejnymi zapłonami. Sterownik ECU poprzez korekcje dawki oleju napędowego stara się aby silnik na biegu jałowym pracował równomiernie/ optymalnie.
Idealnymi wskazaniami są wartości równe zeru („0”) ale w praktyce występują niewielkie odchyłki.

Pomimo tego, że VAG dopuszcza korekcje (dodatnie i ujemne) w zakresie od – 3 mg/suw do + 3 mg/suw, niezależni fachowcy przyjmują, że bezpieczna granica korekcji jest o połowę mniejsza i zawiera się od – 1,5 do + 1,5 mg/suw., zaś wszystko co wykracza poza ten przedział należy starannie analizować i eliminować.

Duże rozbieżności mogą wskazywać na uszkodzenie pompowtryskiwacza (np przez słabe rozpylanie oleju napędowego) ale również mogą wskazywać na (będące skutkiem usterki lub naturalnego zużycia):

- nieszczelność (i/lub zużyte gniazdo PD w głowicy) w osadzeniu pompowtrysku

- utratę kompresji skutkiem różnorodnych uszkodzeń głowicy lub jej uszczelki

- utratę kompresji poprzez elementy układu korbowo-tłokowego, szczególnie pierścieni tłokowych

- uszkodzenia wałka rozrządu

Korekcje ujemne => pojawiają się zazwyczaj w cylindrach bardziej sprawnych, ponieważ uzyskując większą moc zasilanie paliwem jest redukowane.

Korekcje dodatnie => pojawiają się w cylindrach słabszych, co bywa skutkiem wcześniej wskazanych niesprawności silnika lub też pogorszonej sprawności pompowtryskiwacza (np. zacierająca się iglica rozpylacza)..

Warto zauważyć, że duże różnice w sprawności poszczególnych cylindrów znacząco wpływają na powstawanie i pogłębiania się drgań układu korbowo-tłokowego w relatywnie niskich częstotliwościach.

To bardzo niekorzystne zjawisko działa destrukcyjnie między innymi na niektóre elementy dwumasowego koła zamachowego wymiernie przyczyniając się do przyspieszonego zużycia tego kosztownego elementu.

W przypadkach, kiedy za podwyższonymi korekcjami nie kryją się żadne ułomności mechaniczne silnika należy zbadać i ewentualnie wyregulować lub zregenerować pompowtryski.

Informacje dotyczące regulacji pompowtryskiwaczy można znaleźć w tym temacie klik => 1-9-tdi-regulacja-pompowtryskiwaczy-t878.html#p13716

Regenerację pompowtryskiwaczy powinien przeprowadzić profesjonalny serwis posiadający doświadczenie i odpowiednie urządzenia diagnostyczne.

Grupa/log statyczna-y 018

Określa stan zaworu pompowtryskiwacza podczas pracy silnika na biegu jałowym jak i podczas zwiększania obrotów silnika. Prawidłowa wartość wskazywana we wszystkich blokach powinna wynosić „0” (zero).

Jeżeli na obrotach jałowych zamiast „0” pokazywane są inne wartości może to oznaczać problemy z wysterowaniem zawora PD, brak paliwa (np. ze względu na zapowietrzony układ paliwowy) lub brak kontaktu elektrycznego w wiązce elektrycznej.

W przypadku problemów z wiązką elektryczną często wystarczającym jest odpięcie wtyczek, oczyszczenie połączeń i delikatne podoginanie konektorów. Takie czynności zapewniają prawidłowy kontakt elektryczny i możliwe zakończenie problemów z szarpaniem , nieregularną pracą silnika.

Informacje dotyczące różnych wskazań (z logu 018):

Spoiler:


Grupa/log statyczna-y 023 czyli BIP-y

BIP ( Begining of Injection Period), jest wskazaniem czasu (odchyłki) otwarcia elektrozaworu od zakładanego prawidłowego/idealnego wyniku którego wartość wynosi „0” (zero) - czyli tyle ile jest przewidywane w oprogramowaniu ECU.
Sterownik mierzy czas w jakim jest pobierany prąd przez cewkę i podczas kolejnego suwu zadaje identyczną wartość.

- Bipy dodatnie oznaczają, że elektrozawór pozostaje otwarty dłużej, co może wynikać z oporów które napotyka kotwica elektrozaworu np. ze względu na przytarcie

- Wartość ujemna oznacza krótszy od wzorcowego czas otwarcia i może oznaczać zbyt małą dawkę paliwa dostarczaną do elektrozaworu np. spowodowaną zbyt niskim ciśnieniem oleju napędowego dostarczanego poprzez pompę tandemową, zapchanym filtrze paliwa czy złej jakości paliwie.

W silnikach z PDE (do 2005) prawidłową wartością uważa się przedział liczbowy pomiędzy -/+ 30 jednostek.
Silniki nowsze ale z tradycyjnymi, elektromagnetycznymi PD (PDE) zależnie od modelu mają większy zapas tolerancji ( np. -/+ 60 i więcej).

W silnikach z PPE problemy zaczynają się od wartości -/+ 100 jednostek.

Wypada pamiętać że na wskazywane wartości BIP duży wpływ może mieć jakość połączeń wiązki elektrycznej, regulacja pompowtryskiwacza i synchronizacja rozrządu.
W tym przypadku warto przeprowadzić pomiary/odczyty na wysokich obrotach silnika, np. 3000 rpm.

Starałem się w sposób obiektywny przedstawić ewentualne problemy związane z oceną logów dotyczących pompowtryskiwaczy.

Ps.
Z podziękowaniem dla Piotrusia za pomoc w przygotowaniu powyższych informacji.
A6Forum
-#Forumowicz
-#Forumowicz
 
Posty: 13
Dołączył(a): 2014-11-24, 00:14
Model: A6 C5
Nadwozie: Sedan
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI BAU 179KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual

Postprzez Przemcio » 2013-12-12, 20:42

zibi06, dzięki bardzo mi pomogło
ni ma podpisu
Avatar użytkownika
Przemcio
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 855
Dołączył(a): 2013-06-01, 11:28
Lokalizacja: Waldsee/ Deutschland
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: INNY
Napęd: RWD
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2012


Powrót do C5 (1997-2004)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości