[hide]
Bloki pomiarowe dotyczące pompowtryskiwaczy:
Spoiler:
Grupa/log statyczna-y 013
W tym logu czujnik Halla mierzy prędkość obrotową wałka rozrządu i czas pomiędzy kolejnymi zapłonami. Sterownik ECU poprzez korekcje dawki oleju napędowego stara się aby silnik na biegu jałowym pracował równomiernie/ optymalnie.
Idealnymi wskazaniami są wartości równe zeru („0”) ale w praktyce występują niewielkie odchyłki.
Pomimo tego, że VAG dopuszcza korekcje (dodatnie i ujemne) w zakresie od – 3 mg/suw do + 3 mg/suw, niezależni fachowcy przyjmują, że bezpieczna granica korekcji jest o połowę mniejsza i zawiera się od – 1,5 do + 1,5 mg/suw., zaś wszystko co wykracza poza ten przedział należy starannie analizować i eliminować.
Duże rozbieżności mogą wskazywać na uszkodzenie pompowtryskiwacza (np przez słabe rozpylanie oleju napędowego) ale również mogą wskazywać na (będące skutkiem usterki lub naturalnego zużycia):
- nieszczelność (i/lub zużyte gniazdo PD w głowicy) w osadzeniu pompowtrysku
- utratę kompresji skutkiem różnorodnych uszkodzeń głowicy lub jej uszczelki
- utratę kompresji poprzez elementy układu korbowo-tłokowego, szczególnie pierścieni tłokowych
- uszkodzenia wałka rozrządu
Korekcje ujemne => pojawiają się zazwyczaj w cylindrach bardziej sprawnych, ponieważ uzyskując większą moc zasilanie paliwem jest redukowane.
Korekcje dodatnie => pojawiają się w cylindrach słabszych, co bywa skutkiem wcześniej wskazanych niesprawności silnika lub też pogorszonej sprawności pompowtryskiwacza (np. zacierająca się iglica rozpylacza)..
Warto zauważyć, że duże różnice w sprawności poszczególnych cylindrów znacząco wpływają na powstawanie i pogłębiania się drgań układu korbowo-tłokowego w relatywnie niskich częstotliwościach.
To bardzo niekorzystne zjawisko działa destrukcyjnie między innymi na niektóre elementy dwumasowego koła zamachowego wymiernie przyczyniając się do przyspieszonego zużycia tego kosztownego elementu.
W przypadkach, kiedy za podwyższonymi korekcjami nie kryją się żadne ułomności mechaniczne silnika należy zbadać i ewentualnie wyregulować lub zregenerować pompowtryski.
Informacje dotyczące regulacji pompowtryskiwaczy można znaleźć w tym temacie klik => 1-9-tdi-regulacja-pompowtryskiwaczy-t878.html#p13716
Regenerację pompowtryskiwaczy powinien przeprowadzić profesjonalny serwis posiadający doświadczenie i odpowiednie urządzenia diagnostyczne.
Grupa/log statyczna-y 018
Określa stan zaworu pompowtryskiwacza podczas pracy silnika na biegu jałowym jak i podczas zwiększania obrotów silnika. Prawidłowa wartość wskazywana we wszystkich blokach powinna wynosić „0” (zero).
Jeżeli na obrotach jałowych zamiast „0” pokazywane są inne wartości może to oznaczać problemy z wysterowaniem zawora PD, brak paliwa (np. ze względu na zapowietrzony układ paliwowy) lub brak kontaktu elektrycznego w wiązce elektrycznej.
W przypadku problemów z wiązką elektryczną często wystarczającym jest odpięcie wtyczek, oczyszczenie połączeń i delikatne podoginanie konektorów. Takie czynności zapewniają prawidłowy kontakt elektryczny i możliwe zakończenie problemów z szarpaniem , nieregularną pracą silnika.
Informacje dotyczące różnych wskazań (z logu 018):
Spoiler:
Grupa/log statyczna-y 023 czyli BIP-y
BIP ( Begining of Injection Period), jest wskazaniem czasu (odchyłki) otwarcia elektrozaworu od zakładanego prawidłowego/idealnego wyniku którego wartość wynosi „0” (zero) - czyli tyle ile jest przewidywane w oprogramowaniu ECU.
Sterownik mierzy czas w jakim jest pobierany prąd przez cewkę i podczas kolejnego suwu zadaje identyczną wartość.
- Bipy dodatnie oznaczają, że elektrozawór pozostaje otwarty dłużej, co może wynikać z oporów które napotyka kotwica elektrozaworu np. ze względu na przytarcie
- Wartość ujemna oznacza krótszy od wzorcowego czas otwarcia i może oznaczać zbyt małą dawkę paliwa dostarczaną do elektrozaworu np. spowodowaną zbyt niskim ciśnieniem oleju napędowego dostarczanego poprzez pompę tandemową, zapchanym filtrze paliwa czy złej jakości paliwie.
W silnikach z PDE (do 2005) prawidłową wartością uważa się przedział liczbowy pomiędzy -/+ 30 jednostek.
Silniki nowsze ale z tradycyjnymi, elektromagnetycznymi PD (PDE) zależnie od modelu mają większy zapas tolerancji ( np. -/+ 60 i więcej).
W silnikach z PPE problemy zaczynają się od wartości -/+ 100 jednostek.
Wypada pamiętać że na wskazywane wartości BIP duży wpływ może mieć jakość połączeń wiązki elektrycznej, regulacja pompowtryskiwacza i synchronizacja rozrządu.
W tym przypadku warto przeprowadzić pomiary/odczyty na wysokich obrotach silnika, np. 3000 rpm.
Starałem się w sposób obiektywny przedstawić ewentualne problemy związane z oceną logów dotyczących pompowtryskiwaczy.
Ps.
Z podziękowaniem dla Piotrusia za pomoc w przygotowaniu powyższych informacji.