ET felgi a hamologacja fabryczna w aspekcie prawnym .

Czyli wszystko to co nie powinno się znaleźć w Dziale Technicznym.

ET felgi a hamologacja fabryczna w aspekcie prawnym .

Postprzez Piotruś » 2014-01-21, 09:41

Hejka,

Od pewnego czasu nurtuje mnie pytanie, na które chciałbym szybko znaleźć w 100,1% wyczerpująca oraz jednoznaczną odpowiedź.

Może znajdzie się ktoś doskonale zorientowany w temacie ... ??

Złóżmy (przykładowo), że jakiś konkretny model samochodu otrzymał homologację na rynki krajów członkowskich, w której znajduje się (jak zawsze) podstawowy rozmiar ogumienia, nośność opony i ET felgi, oraz (zazwyczaj) kilka innych "zamienników" do wersji "zasadniczej".

Załóżmy, że we wszystkich przypadkach ET felgi zawiera się w wartościach pomiędzy ET40 a ET45, co w odpowiedniej konfiguracji z określonymi oponami jest dla mnie jasne i zrozumiałe.

Ciekawi mnie jednak bardzo jak wygląda w aspekcie prawnym sytuacja, w której chciałbym pozostać przy zgodnym z homologacją rozmiarze ii nośności opon, ale zamiast przykładowego ET40 chciałbym założyć felgę ET38, który to rozmiar w dokumentacji się nie pojawia ??

Ktoś może pomóc i/lub wskazać przepisy, z których wynika możliwość takiego drobnego odstępstwa lub wynika wprost, że nie wolno ??

Z góry proszę o odpuszczenie wypowiedzi "ja mam inne od fabrycznego i nikt się tego nie czepia" , bo akurat tyle to ja tez wiem ale bardzo chciałbym wiedzieć jak wygląda odpowiedzialność prawna za zgodność ET felgi w razie na przykład poważnego wypadku drogowego lub choćby tylko w przypadku bagatelnej awarii łożyska w kole samochodu będącego na gwarancji fabrycznej.

To jak - pomożecie ;-) :?:
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Postprzez nie pamietam 82 » 2014-01-21, 10:10

hmmm Piotruś, dobre pytanie, moze tu znajdziesz cokolwiek:

http://forum.autokacik.pl/showflat.php? ... =287183440

Jak to wyglada dokładnie w kwestii prawnej to nie wiem :-|
Avatar użytkownika
nie pamietam 82
-#Moderator
-#Moderator
 
Posty: 4634
Dołączył(a): 2013-12-05, 09:18
Lokalizacja: Opole
Model: VW Touran Cross
Nadwozie: Minivan
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.0 BMM 140KM
Napęd: FWD
Skrzynia: DSG
Rok: 2008
Imię: Adrian

Postprzez Piotruś » 2014-01-21, 20:04

niepamietam 82 napisał(a):hmmm Piotruś, dobre pytanie, moze tu znajdziesz cokolwiek:

http://forum.autokacik.pl/showflat.php? ... =287183440

Jak to wyglada dokładnie w kwestii prawnej to nie wiem :-|


Dzięki za odzew Kolego ;-) .
Lektura przywołanego topika uświadomiła mi przynajmniej tyle, że felgi szanujących się producentów posiadają homologację np. TUV dla danego modelu auta pomimo "nieprawidłowego" ET.
Fajnie. To tez dobra wiadomość o tyle, że w razie sytuacji awaryjnej nikt nie zarzuci samowolki. Niestety homologacja części to nie jest homologacja samochodu, tak samo jak atest folii na szyby nie usprawiedliwia naklejenia ich na szybach bocznych przednich czy też czołowej ... .

Może ktoś jeszcze dorzuci coś ciekawego ??
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Re: ET felgi a hamologacja fabryczna w aspekcie prawnym .

Postprzez ataman70 » 2015-01-01, 13:10

Myślę, że po to są takie ograniczenia w homologacjach, aby jak najwięcej odpowiedzialności przerzucić na właściciela/użytkownika samochodu. Skoro homologacja (czyli norma prawna) dopuszcza ET 42 - to w razie zdarzenia (o ile ktokolwiek to sprawdzi) winny będzie użytkownik. Opony już sprawdzają. Felgi - temat brudny i powodujący spocenie się, więc nie sprawdzają.
Analogicznie jest z prędkością podczas zdarzenia drogowego. Nie ważne, że ktoś mi wymusił pierwszeństwo, bo jak jechałem o 1 km/h więcej niż wolno (i będzie mi to udowodnione) to też będę współwinnym (a może jednak nie?). Ale na pewno statystyka wykaże, że przyczyną wypadku była nadmierna prędkość.
Podpis w trakcie budowy
Avatar użytkownika
ataman70
-#Forumowicz
-#Forumowicz
 
Posty: 2
Dołączył(a): 2014-12-31, 15:39
Model: A6 C6
Nadwozie: Avant
Zasilanie: Diesel
Silnik: 3.0 TDI ASB 233KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2007


Powrót do Na luzie - "Motoryzacyjnie"

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości