jak prawidłowo odpowietrzyć uklad

jak prawidłowo odpowietrzyć uklad

Postprzez maja81hc » 2015-06-24, 19:42

Wita mam pytanko jak prawidłowo odpowietrzyć układ
-zalać całość G12 i doprowadź do nagrzania i odkręci korek i reszte uzupełnić
-czy wszystko tak samo ale z odkręconym korkiem zbiornika
maja81hc
-#Forumowicz
-#Forumowicz
 
Posty: 19
Dołączył(a): 2014-08-17, 10:07
Model: S6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AFB 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual

Re: jak prawidłowo odpowietrzyć uklad

Postprzez sztukens » 2015-06-27, 08:06

Zeby Ci dokładnie pomóc zacytuje kolegę z innego forum:

przytoczę kawałeczek z AKP ;-) tzw.odpowietrzanie wg.sztuki ;-)
Odpowietrzenie układu chłodzącego w jednostkach 2.5TDI V6*

WSTęP:
Wymiana termostatu i pompy wodnej wiąże się z koniecznością wypuszczenia płynu G12 z układu chłodzenia silnika. Ponowne napełnienie układu wymaga precyzyjnego odpowietrzenia całego obiegu, ponieważ tylko wtedy zapewnimy własciwe chłodzenie silnika (w Allroad również chłodzenie paliwa), a ogrzewanie kabiny osiągnie 100% wydajność. Ponadto dzięki całkowitemu odpowietrzeniu układu chłodzenia - wokół wirnika oraz ośki pompy wodnej nie będzie się zbierało powietrze, a dzięki temu uszczelnienie wałka pompy wodnej nie będzie zagrożone nadmiernym, "punktowym" wzrostem temperaturu wirujących elementów. Przegrzanie pompy wodnej może skutkować rozszczelnieniem, a w efekcie zgubnym w sktkach wyciekiem G12 - bezpośrednio na części napędu rozrządu, powodując np. do zatarcie rolek prowadzących paska zębatego.

METODY NAPE?NIANIA P?YNEM G12 I ODPOWIETRZENIE UK?ADU CH?ODZENIA SILNIKÓW V6 TDi:

Metoda zalecana przez producenta, jednak bardzo rzadko stosowana w praktyce, to założenie (w miejscu korka wlewu na zbiorniczku wyrównawczym) specjalnego urządzenia, które umożliwia w pierwszej kolejności wytworzenie odpowiedniego podciśnienia, zaś w następnej kolejności bardzo efektywne wypełnienie całego układu płynem G12.

Na szczęście układ chłodzenia daje się odpowietrzyć również bardziej tradycyjnymi metodami, jednak z zachowaniem ściśle określonych reguł.

Należy tutaj bezwzględnie pamiętać o tym, że skuteczne odpowietrzenie układu chłodzenia jest uwarunkowane właściwym ułożeniem montażowym termostatu, czyli osadzeniem go w takiej pozycji, w której malutki zaworek odpowietrzający znajdzie się w najwyższym punkcie.

Kilka uwag wstępnych:
- układ chłodzenia należy napełniać zawsze oryginalnym płynem chłodzącym G12
- przed napełnieniem układu należy wymienić uszczelki typu o-ring na króćcu przy chłodnicy lub na czujniku temperatury (zależnie od tego jaką metodą opróżniano układ)
- układ należy napłniać wyłącznie czystym płynem, a najlepiej skorzystać z okazji i zastosować nowy płyn, zmieszany uprzednio w odpowiednich proporcjach z wodą destylowaną.

?wieży płyn należy stosować zawsze wtedy, kiedy wymieniono istotne elementy układu chłodzenia - np. pompę wody, nagrzewnicę, itd. ... .

Wstępnego napełnienia układu dokonujemy w miarę powoli, dzięki czemu unikamy tworzeniu się korków powietrznych.

Układ zawsze napełniamy tylko do linii oznaczonej "max" na zbiorniczku wyrównawczym.

Po wstępnym napełnieniu można kilkakrotnie ścisnąć węże gumowe - przede wszystkim górny i dolny dochodzący do króćców chłodnicy. Ta czynność dodatkowo ułatwi napełnianie.

W modelach Allroad - bezpośrednio po wstępnym napełnieniu układu chłodzenia - należy jeszcze poluzować obejmę i zdjąć przewód wodny z chłodniczki paliwa - znajdujący sie najbliżej wtryskiwacza pierwszego cylindra i najlepiej ciśnieniowo wprowadzić do tego przewodu taką ilość G12, żeby z króćca chłodniczki paliwa zaczął wypływać płyn. Na zakończenie należy nasunąć przewód spowrotem i dokręcić obejmę zaciskową.

Kolejną czynnością jest odpowietrzenie nagrzewnicy w kabinie. W tym celu należy poluzować obejmę przewodu z "zaworkiem". Dostęp dosyć trudny, ponieważ wąż jest "upchnięty" pomiędzy akumulatorem a obudową servo układu hamulcowego. Po poluzowaniu obejmy należy powoli zsuwać wąż do miejsca, w którym otwór odpowietrzający nie będzie już zasłonięty przez króciec.
Następnie należy uzupełniać poziom płynu G12 w zbiorniczku wyrównawczym do czasu, aż powietrze zostanie wypchnięte z nagrzewnicy i z otworka odpowietrzającego będzie wypływał sam czynnik chłodzący - bez powietrza.
Jeżeli jednak nagrzewnica "nie zechce" odpowietrzyć się samoczynnie - pomimo odsłonięcia otworu odpowietrzającego - lepiej będzie wymusić delikatne nadciśnienie w zbiorniczku wyrównawczym (np. kompresorkiem) niż uruchamiać na tym etapie silnik. Pompa wody rzeczywiście "poruszy" płynem w układzie chłodzenia i ułatwi odpowietrzenie się nagrzewnicy - ale postać G12 zmieni się z cieczy w pianę, a przez to skuteczne odpowietrzenie układu stanie się niemożliwe !! !
Czynność kończąca odpowietrzenie nagrzewnicy to nasunięcie węża na krócieć i dokręcenie obejmy zaciskowej i ewentualne uzupełnienie poziomu w zbiorniczku wyrównawczym.

- Jeżeli samochód jest wyposażony w dodatkowe ogrzewanie wodne typu Webasto - włączamy urzadzenie na okres kilku minut i czekamy aż przestanie pracować.

KOLEJNE CZYNNO?CI TO:

- Zakręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym

- Włączamy zapłon, wprowadzamy klimatyzację w tryb ECON, a wyświetlacze żądanej temperatury ustawiamy na HI

- Uruchamiamy silnik

- Po kilku chwilach stopniowo dodajemy gazu i ustalamy obroty w przedziale 2 - 2,5 tyś. na conajmniej 3 - 5 minut

- Powracamy do obrotów biegu jałowego na conajmniej 5 minut

- Wyłączamy silnik i BADZO OSTRO?NIE n n popuszczamy korek wlewowy na zbiorniczku wyrównawczym do momentu, w którym usłyszymy wyraźne ujście powietrza ("pssss" n )

- Ewentualnie uzupełniamy poziom płynu do "MAX"

- Zakręcamy korek zbiorniczka, uruchamiamy silnik i po chwili ustalamy obroty na poziomie około 2000 do czasu, aż węże chłodnicy - górny i dolny - osiągną zbliżoną, wysoką temperaturę.

- Zostawiamy na kilka minut silnik pracujący na obrotach biegu jałowego

- Gasimy silnik i po chwili znowu BARDZO OSTRO?NIE n n popuszczamy korek zbiorniczka wyrównawczego aby umożliwić wypuszczenie powietrza.

- Czekamy do wystygnięcia silnika lub w bardzo małych porcjach, stopniowo dolewamy G12 do poziomu MAX

- Zakręcamy korek.

Od tej chwili układ chłodzenia można uznać za odpowietrzony, jednak po pokonaniu kilkudziesięciu kilometrów warto ponownie ustawić ogrzewanie na HI, a silnik doprowadzić do bardzo wysokiej temperatury - tak aby spowodować pełne otwarcie termostatu i "uruchomić" duży obieg układu chłodzenia. Po tym "zabiegu" należy znowu na kilka chwil pozostawić silnik na obrotach biegu jałowego, a potem całkowicie go wyłączyć i odczekać aż ostygnie. Czynność końcowa to wykręcenie korka wlewowego na zbiorniczku wyrównawczym, ewentualne uzupełnienie poziomu do MAX i zakręcenie korka (należy o tym pamiętać aby usunąć resztki nadmiarowego powietrza). Dopiero od tej chwili układ chłodzenia można uznać za odpowietrzony całkowicie.


Pozdrawiam :)
sztukens
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 150
Dołączył(a): 2014-09-08, 15:29
Lokalizacja: Rybnik
Model: A6 C5
Nadwozie: Sedan
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AKE 180KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2000
Imię: Szymon

Re: jak prawidłowo odpowietrzyć uklad

Postprzez Piotruś » 2015-06-28, 20:45

Kurde, sztukens, wygrzebałeś mojego posta sprzed 5 lat, którego nawet ja sam za bardzo już nie rozumiem :oops: ;-) .

Fakt faktem, że odpowietrzenie V6 TDi do najłatwiejszych nie należy ale na dzień dzisiejszy skróciłbym ten elaborat do kilku linijek:
- zalej układ płynem G12/G13
- zakręć korek
- poczekaj aż poziom zacznie opadać i uzupełnij stan w zbiorniczku wyrównawczym
- zsuń (w podszybiu) wąż żeby odsłonić "dziurkę" umożliwiającą odpowietrzenie nagrzewnicy
- ustaw ogrzewanie na maxa i włącz silnik
- gdy płyn pojawi się przy króćcu nagrzewnicy nasuń wąż i dociągnij opaskę zaciskową
- poczekaj aż silnik osiągnie < 87*C i otworzy się termostat
- wyłącz silnik
- gdy płyn ostygnie uzupełnij poziom do maxa

Może się okazać, że po dłuższej jeździe zaistnieje konieczność ponownego uzupełnienia poziomu płynu, który należy uzupełniać na zimnym silniku.

Wszystko <luzik>
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr


Powrót do C5 (1997-2004)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości