[HowTo] Jak vagować swoje auto

[HowTo] Jak vagować swoje auto

Postprzez Lechu » 2013-06-04, 09:44

Poniżej przestawiony poradnik w prosty sposób poprowadzi Was do poprawnych logów, które będziecie mogli przedstawić do omówienia w Dziale Diagnostycznym naszego Forum.

Do zlogowania silnika potrzeba:

- Kabel (interfejs diagnostyczny ) - standardowo z ODB2
(użytkownicy modeli C4 i starszych muszą pamiętać, że mają złącze ODB1, który do ODB2 nie pasuje)
- aktywne oprogramowanie VAG-COM lub VCDS w wersji 311.x lub 409.x

Potrzeba zdiagnozowania samochodu pojawia się zazwyczaj wtedy, kiedy zauważamy awarię lub pogorszenie parametrów pracy silnika.
Aby nie pogarszać sytuacji najbezpieczniej dla samochodu i portfela najbezpieczniej jest podzielić sobie logowanie na dwa etapy:

1. Etap nr 1 to statyczne zalogowanie silnika na obrotach biegu jałowego (oraz tzw. nastaw podstawowych - BSów) i poddanie wyników do wstępnej oceny na Forum.
2. Etap nr 2 czyli zlogowanie parametrów diagnostycznych w ruchu i pod pełnym obciążeniem będzie możliwe dopiero po pozytywnej weryfikacji wyników Etapu nr 1.

Kolejność tworzenia logów jest następująca:

- sprawdzamy czy mamy jakieś błędy w sterownikach i jeśli tylko istnieje taka możliwość usuwamy powody z jakich się zapisały zanim jeszcze przystąpimy do logowania dynamicznego

- logujemy auto statycznie

- oceniamy bezpiecześtwo techniczne silnika na Forum

- jeśli punkty powyżej nie sugerują usterki możemy zlogować auto dynamicznie.


I. Sprawdzanie błędów
W oknie głównym programu (w naszym przypadku będzie to VCDS, w VAG-COM usytuowanie jest identyczne) możemy to zrobić w dwojaki sposób.
Obrazek


Pierwszy łatwiejszy jest przez wejście przez "Auto-scan". Program sam wykryje jakie mamy sterowniki i je sprawdzi. Tą opcję polecam dla mniej doświadczonych. Jedyną rzeczą jaką musimy zrobić to wybrać z listy model naszego auta.
Obrazek


Drugi sposób jest wejście przez "Wybór". Ukaże się lista modułów, które sprawdzamy sami po kolei jakie mamy. Drugi sposób jest szybszy do wykonania jeżeli chcemy sprawdzić tylko jedną rzecz, np. silnik.
Obrazek


II. Logowanie statyczne.

Logowanie statyczne polega na odczytaniu wartości przekazywanych przez ECU gdy auto pracuje na postoju. Podczas tych odczytów są dwie bardzo ważne rzeczy, które dostatecznie fałszują odczyty.

- auto musi być rozgrzane do 90 st. (80 w VAG-u)

- zbędne odbiorniki prądu muszą być wyłączone, typu klimatyzacja, audio itp.

- podczas logowania nie bawimy się pedałem gazu.


Bloki pomiarowe
By to uczynić wchodzimy przez "wybór" potem wybieramy silnik. Następnie bloki pomiarowe.
Obrazek


Wszystkie pomiary jakie możemy odczytać są podzielone na grupy, które się wybiera po lewej stronie. Wybierzmy sobie grupę 007 i spójrzmy w ostatnie okienko danej grupy.
Obrazek


To jest temp jaką ma silnik (w naszym przypadku 54°C), która musi wynosić >=80 st. Jeżeli będzie mniejsza nie ma co logować ponieważ, wtedy jest to operacja bez sensu. Jeżeli auto nie może się rozgrzać do tej temperatury to wskazuje na jakąś usterkę w Waszym aucie <hmm> .

Nastawy podstawowe ( Basic settings)

Nastawy podstawowe jest to sprawdzanie poszczególnych modułów w różnych stanach (z reguły są dwa) Dlatego robiąc pomiar musimy poczekać aż moduł przekaże nam odczyty we wszystkich stanach jakich pracuje. Często ECU podniesie nam obroty i zacznie nam mrugać kontrolka świec żarowych.

Przykład grupy 003 w nastawach podstawowych
Jak widać w 3 kolumnie (kolumna D) są 2 stany: ON i OFF , po pełnym odczycie z tych dwóch stanów możemy skończyć logować tą grupę.
Obrazek


Do trybu nastaw podstawowych wchodzimy podobnie jak do "Bloków pomiarowych" z wyjątkiem tego, że w okienku "Silnik" nie wybieramy "bloki pomiarowe" tylko "Nastawy podstawowe"
Z okienka "Bloki pomiarowe" również możemy przejść do "Nastaw podstawowych"

Zróbmy wreszcie te logi.

By mieć w pełni obraz wszystkich elementów silnika, będziemy potrzebowali odczyty z kilku grup. W zależności od tego jaki typ silnika mamy, będziemy wybierać grupy np. nie będziemy badać pompy wtryskowej silnika który jej nie posiada. Wyjaśnienie co się kryje pod daną grupą jest w tabeli poniżej.

• Silniki R4 na pompach wtryskowych (Np. AFN)

- w Blokach pomiarowych:
000 , 001 , 003 , 004 , 007 , 011 , 013

- w Nastawach podstawowych (Basic Settings):
000 , 003 , 004 , 011

• Silniki R4 na pompo wtryskach (Np. AWX)

- w Blokach pomiarowych:
000 , 001 , 003 , 004 , 007 , 011 , 013 , 023

- w Nastawach podstawowych (Basic Settings):
003 , 011

• Silniki R5 na pompach wtryskowych (Np. AEL)


- w Blokach pomiarowych:
000 , 001 , 003 , 007 , 011 , 013

- w Nastawach podstawowych (Basic Settings):
000 , 001 , 003


• Silniki V6 2,5 TDI na pompach wtryskowych (Np. AKE)

- w Blokach pomiarowych:
000 , 001 , 003 , 004 , 007 , 011 , 013 , 014 , 018

- w Nastawach podstawowych (Basic Settings):
003 , 004 , 011


By zrobić logi, inaczej mówiąc zapisać wartości przekazywane przez ECU. Wybieramy grupę po lewej stronie, następnie wciskamy przycisk "Zapis danych" na dole po prawej stronie. Zostaniemy zapytani o ścieżkę do pliku, w którym te wartości będą zapisywane.
Obrazek

Obrazek


Następnie wciskamy "start" co rozpoczyna zapisywanie wartości z ECU do pliku. Tak robimy z każdą grupą, którą chcemy zlogować.
Należy pamiętać by w nastawach podstawowych (basic settings) logować we wszystkich stanach. Zatrzymujemy przyciskiem "stop".


III. Logowanie dynamiczne

Logowanie dynamiczne pozwala nam na określenie pracy poszczególnych modułów silnika podczas jego pracy na max wydajności od 1500rpm do ok 4000rpm. Polega ono na rozpędzeniu auta od niższych obrotów do maksymalnych na jednym biegu.


Należy bezwzględnie pamiętać, przy próbie, o bezpieczeństwie w ruchu drogowym waszym oraz innych uczestników ruchu. :!:

Sugeruję wykonywać to w dwie osoby. Jedna prowadzi auto a druga robi pomiary.

Podczas próby dynamicznej zasady są podobne :

- auto musi być rozgrzane do 90 st. (80 w VAG-u)

- zbędne odbiorniki prądu muszą być wyłączone, typu klimatyzacja, audio itp.

- podczas logowania (przez cały pomiar dla grupy) pedał gazu musi być wciśnięty do
oporu (100%).
UWAGA: użytkownicy automatów muszą się pilnować by skrzynia biegów nie
zredukowała (kickdown).


- pomiar robimy najlepiej na 4 biegu, lecz równie dobrze możemy zrobić na 3

W logowaniu dynamicznym również jest podział na grupy podobnie jak w statycznym

• Silniki R4 na pompach wtryskowych (Np. AFN)

- w Blokach pomiarowych:
000 , 001 , 003 , 004 , 008 , 010 , 011

• Silniki R4 na pompo wtryskach (Np. AWX)


- w Blokach pomiarowych:
000 , 001 , 003 , 004 , 008 , 010 , 011 , 019

• Silniki R5 na pompach wtryskowych (Np. AEL)

- w Blokach pomiarowych:
000 , 001 , 003 , 008 , 010 , 011


• Silniki V6 2,5 TDI na pompach wtryskowych (Np. AKE)

- w Blokach pomiarowych:
001 , 003 , 004 , 008 , 010 , 011

Logi dynamiczne wykonujemy tak samo jak dla pomiaru statycznym w blokach pomiarowych.
Wchodzimy przez "wybór", następnie "silnik" i "bloki pomiarowe". Wybieramy grupę którą chcemy logować.

Pamiętajmy o tym by nie logować np. 3 grup na raz ponieważ przepustowość interfejsu się nie zwiększa co za tym idzie wartości odczytywane są mniej dokładne (idą 3 grupy na raz). Najlepsza dokładność jest przy logowaniu jedna próba - jedna grupa.


Następnie naciskamy "zapis danych". Wybieramy nazwę pliku.
Po wybraniu nazwy auto ma mieć ok 1500 rpm. Klikamy "start" i wciskamy pedał do podłogi (w automatach kierowca musi trochę po manewrować pedałem gazu by skrzynia nie zrzuciła biegu na niższy) Gdy już auto się rozpędzi do ok 4000 rpm klikamy "stop".
W tym momencie mamy zapis odczytów dynamicznych w pliku dla grupy, którą wybraliśmy. Taki pomiar robimy dla każdej z wymaganych grup.
Gdy już to wykonamy mamy logi dynamiczne auta.


IV. Wyniki

Po wykonaniu logów będziemy mieli zestaw plików z odczytami z ECU. Możemy sobie je przeglądać, lecz zapis jest trochę nie czytelny. ( jest to plik o rozszerzeniu .cvs, pliki te otwera Excel z pakietu M$ Office oraz jego odpowiednik z pakietu Open Office)

Co można z tym zrobić?
Są dwa sposoby

Pierwszy
Od wersji VAG- 401 jest dodawany program CSVConf (znajduję się w katalogu VAG-A, domyślnie C:\Program Files\VAG\.
Jeśli nie znajdziecie tego programu lub macie wersje VAG-a niższa od 401 możecie go pobrać zinternetu.

Ten program przekonwertuje nam wartości do postaci bardziej czytelnej.

Po uruchomieniu tego programu wybieramy ścieżkę do pliku, który chcemy przekonwertować. Polecam zanzaczyć opcję podmiany pliku źródłowego by się bałągan nie zrobił. Następnie klikamy 'OK' W tym momencie mamy czytelnie przedstawione wartości z ECU.

Drugi - polecam ;-)
OD jakiegoś czasu istnieje NOWA strona http://vaglogi.pl , która jest bardzo pomocna.
Na stronkę możemy wrzucać pliki z odczytami pierwotne (mniej czytelne) jak i również przekonwertowane.

Przy przeglądaniu przydałoby się wiedzieć co te cyferki wszystkie znaczą.
Dołączam opis grup oraz ich kolumn w tabelach poniżej

ObrazekObrazek

MOżemy sobie również te wartości porównać z wartościami nominalnymi, które znajdziemy na http://www.dieselschrauber.de/Solldaten_Main.html


Na tym kończę poradnik. Mam nadzieję, że robienie logów własnego auta nie będzie Wam już przy stwarzać problemów.

Serdeczne podziękowania dla Piotrusia za pomoc w tworzeniu tego poradnika. <piwo>
_________________
Avatar użytkownika
Lechu
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 495
Dołączył(a): 2013-05-30, 21:06
Lokalizacja: 127.0.0.1
Model: Nie mam
Nadwozie: Sedan
Zasilanie: Benzyna+LPG
Silnik: 4.2 AUW 310KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2001

Powrót do C4 (1991-1997)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości