Odkąd zniesiono wymóg pozwolenia na takie urządzenie, wiele osób dużo jeżdżących uważa CB za narzędzie pracy. Co nie znaczy, że ktoś robiący mało kilometrów CB nie potrzebuje. Na pewno każdemu uczestnikowi dróg się przyda. Poradnik kierowany jest dla osób, które podjęły już decyzję o kupnie i dla tych którzy ją podejmą :P
Jedni i drudzy będą mieli ten sam problem.
Jaki zestaw kupić ?
A tak naprawdę powinniśmy sobie zadać pytanie czego oczekujemy od CB radia.
Przede wszystkim CB składa się z radia oraz anteny.
W większości przypadków zwracamy uwagę na radio co jest troszkę błędne, ponieważ większy wpływ na działanie zestawu ma antena.
ANTENA
Zacznijmy od podstawowego podziału anten w przypadku cb mobilnego.
- montowane na stałe
- montowane na podstawce magnesowej
W przypadku montowania na stałe mamy
zalety
- lepszy odbiór (stała masa)
minusy:
- stały montaż (uchwyt na klapę, bądź wiercenie w karoserii)
- są droższe
W przypadku magnesu
zalety
- nie trzeba jej montować
minusy:
- gorszy odbiór (masa poprzez magnes)
- wymagane strojenie
Kupując antenę montowaną na stałe trzeba trochę pogłówkować gdzie tą antenę zamontować. Montując w karoserii będziemy musieli wywiercić w niej dziurę , co w moim przypadku nie bardzo się podoba. Wyjściem z tej sytuacji jest montaż uchwytu (trzeba sobie dokupić i dopasować) na tylną klapę, bądź na reling w przypadku kombi, dzięki któremu unikniemy niszczenia nadwozia . Anteny na uchwytach montowane są przy pomocy motylka, co trochę ułatwia sprawę demontażu anteny w celu jej schowania.
Anteny na magnes wymagają od nas tylko przemyślenia, na której płaskiej większej powierzchni ją postawić (dach, tylna klapa). Im większa powierzchnia tym lepiej. Najlepiej udać się do serwisu montującego CB radia. Panowie potrafią urządzeniem sprawdzić gdzie antena ma najlepsze parametry i przy okazji ją zestroją (co jest wymagane przy każdym pojeździe). Ciekawostką jest, że antena od radia montowana w tylną szybę potrafi bardzo zakłócić pracę anteny CB. Na starcie zaznaczam, jeżeli co dzień będziemy ją zdejmować to proponuję nakleić sobie folię w tym miejscu by jednak tego lakieru nie niszczyć.
Kolejnym elementem charakterystyki anteny jest jej długość, którego za bardzo nie trzeba opisywać. ponieważ zasada jest prosta. Im dłuższa tym lepsza tzn dalej będzie nas słychać, oraz zasięg odbioru będzie większy. Niektóre firmy montują dodatkowe cewki by zmniejszyć długość anteny. Nie jestem przekonany jak to się przekłada na jakość. Z drugiej strony jeśli kupimy sobie antenę 200 cm i zostawimy ją na noc na samochodzie to rano może zostać sam kabel, a 200cm antenę w samochodzie troszkę ciężko schować. W zależności czego oczekujemy taką antenę wybieramy.
W przypadku kupna anteny działa proporcja cena/jakość. Antenę 70 cm można kupić za 30 PLN lecz ona nie będzie się różniła bardziej niż 70 cm kabla opartego o jakiś patyk.
Zwróćmy uwagę również na kabel anteny(łączący radio z anteną) może i jest to błahostka, ale w przypadku montażu jeśli braknie parę cm to trzeba lutować bądź zakładać "beczki", co już będzie miało jakieś znaczenie dla odbioru.
RADIO
Natomiast sprawa radia również jest istotna jeśli chodzi o samo użytkowanie, ponieważ jego znaczenie jest mniejsze niż anteny.
Z reguły zasada cena / jakość jest proporcjonalna. Choć w tym przypadku czasami tanie radio niezbyt odbiega od modelu, który jest np o 150PLN droższy. Przy wyborze polecam poczytać opinie krążące na stronach/ forach tematycznych.
Przy wyborze radia kierujmy się pewnymi zasadami które ułatwią nam korzystanie z urządzenia.
Szybka "19" - istotna funkcja , jest to przełącznik, który przy włączeniu od razu ustawia radio na kanale "19" . A podkreślam radia pamięci nie mają, więc po wyłączeniu radia musimy kanał ustawiać od nowa.
SQUELCH - przez innych nazwana redukcja szumów, co jest błędne. Ta funkcja pozwala na ustawienie progu szumów w tle. Jeśli ją wyłączymy to usłyszymy w głośniku zakłócenia naszej instalacji w samochodzie. Jeśli ktoś zacznie nadawać i i nasza antena to zacznie odbierać to radio sprawdzi nasz próg SQUELCH w ten sposób, że jeżeli szumy otoczenia będą większe niż nasz próg (ustawiony pokrętłem) to radio nie puści tego na głośnik. Unikamy w ten sposób odsłuchiwania zakłóceń, zbyt wysokie ustawienie SQUELCH może spowodować ciszę w głośniku przez całą podróż.
.....[/b]