Kupujemy CB

Urządzenia techniczne w które możemy doposażyć dodatkowo swój samochód - alarmy, rejestratory..

Kupujemy CB

Postprzez Lechu » 2013-06-11, 23:46

Odkąd zniesiono wymóg pozwolenia na takie urządzenie, wiele osób dużo jeżdżących uważa CB za narzędzie pracy. Co nie znaczy, że ktoś robiący mało kilometrów CB nie potrzebuje. Na pewno każdemu uczestnikowi dróg się przyda. Poradnik kierowany jest dla osób, które podjęły już decyzję o kupnie i dla tych którzy ją podejmą :P
Jedni i drudzy będą mieli ten sam problem.
Jaki zestaw kupić ? :idea:

A tak naprawdę powinniśmy sobie zadać pytanie czego oczekujemy od CB radia.

Przede wszystkim CB składa się z radia oraz anteny.
W większości przypadków zwracamy uwagę na radio co jest troszkę błędne, ponieważ większy wpływ na działanie zestawu ma antena.

ANTENA

Zacznijmy od podstawowego podziału anten w przypadku cb mobilnego.

- montowane na stałe
- montowane na podstawce magnesowej

W przypadku montowania na stałe mamy
zalety
- lepszy odbiór (stała masa)

minusy:
- stały montaż (uchwyt na klapę, bądź wiercenie w karoserii)
- są droższe

W przypadku magnesu
zalety
- nie trzeba jej montować

minusy:
- gorszy odbiór (masa poprzez magnes)
- wymagane strojenie

Kupując antenę montowaną na stałe trzeba trochę pogłówkować gdzie tą antenę zamontować. Montując w karoserii będziemy musieli wywiercić w niej dziurę :shock: , co w moim przypadku nie bardzo się podoba. Wyjściem z tej sytuacji jest montaż uchwytu (trzeba sobie dokupić i dopasować) na tylną klapę, bądź na reling w przypadku kombi, dzięki któremu unikniemy niszczenia nadwozia :mrgreen: . Anteny na uchwytach montowane są przy pomocy motylka, co trochę ułatwia sprawę demontażu anteny w celu jej schowania. :->

Anteny na magnes wymagają od nas tylko przemyślenia, na której płaskiej większej powierzchni ją postawić (dach, tylna klapa). Im większa powierzchnia tym lepiej. Najlepiej udać się do serwisu montującego CB radia. Panowie potrafią urządzeniem sprawdzić gdzie antena ma najlepsze parametry i przy okazji ją zestroją (co jest wymagane przy każdym pojeździe). Ciekawostką jest, że antena od radia montowana w tylną szybę potrafi bardzo zakłócić pracę anteny CB. Na starcie zaznaczam, jeżeli co dzień będziemy ją zdejmować to proponuję nakleić sobie folię w tym miejscu by jednak tego lakieru nie niszczyć. :mrgreen:

Kolejnym elementem charakterystyki anteny jest jej długość, którego za bardzo nie trzeba opisywać. ponieważ zasada jest prosta. Im dłuższa tym lepsza tzn dalej będzie nas słychać, oraz zasięg odbioru będzie większy. Niektóre firmy montują dodatkowe cewki by zmniejszyć długość anteny. Nie jestem przekonany jak to się przekłada na jakość. Z drugiej strony jeśli kupimy sobie antenę 200 cm i zostawimy ją na noc na samochodzie to rano może zostać sam kabel, a 200cm antenę w samochodzie troszkę ciężko schować. W zależności czego oczekujemy taką antenę wybieramy. 8-)

W przypadku kupna anteny działa proporcja cena/jakość. Antenę 70 cm można kupić za 30 PLN lecz ona nie będzie się różniła bardziej niż 70 cm kabla opartego o jakiś patyk.
Zwróćmy uwagę również na kabel anteny(łączący radio z anteną) może i jest to błahostka, ale w przypadku montażu jeśli braknie parę cm to trzeba lutować bądź zakładać "beczki", co już będzie miało jakieś znaczenie dla odbioru.

RADIO

Natomiast sprawa radia również jest istotna jeśli chodzi o samo użytkowanie, ponieważ jego znaczenie jest mniejsze niż anteny.
Z reguły zasada cena / jakość jest proporcjonalna. Choć w tym przypadku czasami tanie radio niezbyt odbiega od modelu, który jest np o 150PLN droższy. Przy wyborze polecam poczytać opinie krążące na stronach/ forach tematycznych.
Przy wyborze radia kierujmy się pewnymi zasadami które ułatwią nam korzystanie z urządzenia.

Szybka "19" - istotna funkcja , jest to przełącznik, który przy włączeniu od razu ustawia radio na kanale "19" . A podkreślam radia pamięci nie mają, więc po wyłączeniu radia musimy kanał ustawiać od nowa.

SQUELCH - przez innych nazwana redukcja szumów, co jest błędne. Ta funkcja pozwala na ustawienie progu szumów w tle. Jeśli ją wyłączymy to usłyszymy w głośniku zakłócenia naszej instalacji w samochodzie. Jeśli ktoś zacznie nadawać i i nasza antena to zacznie odbierać to radio sprawdzi nasz próg SQUELCH w ten sposób, że jeżeli szumy otoczenia będą większe niż nasz próg (ustawiony pokrętłem) to radio nie puści tego na głośnik. Unikamy w ten sposób odsłuchiwania zakłóceń, zbyt wysokie ustawienie SQUELCH może spowodować ciszę w głośniku przez całą podróż.








.....[/b]
Avatar użytkownika
Lechu
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 495
Dołączył(a): 2013-05-30, 21:06
Lokalizacja: 127.0.0.1
Model: Nie mam
Nadwozie: Sedan
Zasilanie: Benzyna+LPG
Silnik: 4.2 AUW 310KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2001

Postprzez krzysztofput » 2013-06-12, 05:59

Ja posiadam taki zestaw Alan 48 multi plus i antenkę President Missouri nie jest to najnowszej generacji zestaw ale... ( nie jest to reklamówka , tak jak większość teraz na allegro ) nie mam powodów do narzekań, zestaw kupiłem sześć lat temu, radio odbiera bardzo czysto antenka ma dobry zasięg. :mrgreen: :mrgreen:
Obrazek Obrazek


“ Nadsterowność wzbudza strach w pasażerach. Podsterowność u kierowcy ”
krzysztofput
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 217
Dołączył(a): 2013-05-30, 20:27
Lokalizacja: Southend-on-Sea. UK
Model: VW Golf
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 1.6 FSI 115KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2005
Imię: Bogus³aw

Postprzez Andi » 2013-06-12, 06:08

Lechu, polecam zestaw radio president hary i antena president alaska 1,50 m ( zasieg wysmienity 25km),
Jezdzilem z tym zestawem 4 lata ;-)
jezeli ktos woli krotsza to polecam antene hustlera 1 m.
Inne antena presidenta krotka 0,5 m z magnesikiem na niej samej do regulacji swr to jakies nieporozumienie( zasieg na skreconych szumach 2-3km - z szumami do 5 przy wczesniej wymienionych konfiguracjach dzwiek bez szumow .
Elektryka, Automatyka,Zabezpieczenia,zdalne sterowanie
Serwis Turbin Wiatrowych
Avatar użytkownika
Andi
-#Moderator
-#Moderator
 
Posty: 607
Dołączył(a): 2013-06-05, 20:23
Lokalizacja: NNM/Viborg
Model: Ford Mondeo
Nadwozie: Hatchback
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.0 CR CBBB 170KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2009
Imię: Andrzej

Postprzez Lechu » 2013-06-12, 09:17

tamat jeszcze nie skończony , będę się za niego jeszcze zabierał. ;)
Z tego ma powstać poradnik ;)
Avatar użytkownika
Lechu
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 495
Dołączył(a): 2013-05-30, 21:06
Lokalizacja: 127.0.0.1
Model: Nie mam
Nadwozie: Sedan
Zasilanie: Benzyna+LPG
Silnik: 4.2 AUW 310KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2001

Postprzez RomanS » 2013-06-18, 22:42

Lechu napisał(a):(uchwyt na klapę, bądź wiercenie w karoserii)


jeszcze uchwyt na relingu (avant).

Poza tym jesli jak piszesz uchwyt na klape ma mieć lepszą masę to zapewne z uszkodzeniem lakieru ??? (bo jak chwycić masę przez lakier ?) Poza tym klapa to kiepska masa (bo mocowana przez zawiasy do reszty nadwozia). Należałoby połączyc plecionka mase klapy z masą nadwozia.

Lechu napisał(a):Szybka "19" - istotna funkcja , jest to przełącznik, który przy włączeniu od razu ustawia radio na kanale "19" . A podkreślam radia pamięci nie mają, więc po wyłączeniu radia musimy kanał ustawiać od nowa.


Nie rozumiem, dla mnie to w ogóle niepotrzebne :mrgreen: Radio U520 mam ustawione pokrętło na 19, radio to pamięta. Na inne kanały przechodzę bardzo rzadko.

Czyli to nie standard, to pamiętanie kanału ??
Cały kłopot polega na tym, że głupcy są pewni siebie, a mądrzy pełni wątpliwości

Pozdrawiam, Roman
Avatar użytkownika
RomanS
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 685
Dołączył(a): 2013-05-31, 10:20
Lokalizacja: Poznań
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AKE 180KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2000

Postprzez Mona » 2013-06-18, 22:53

Ja osobiście dysponuję Radiem Presidenta Johnny III i antena firmu uduś :D ogólnie nie mam problemów z odbiorem i nadawaniem, ale zdarzają się sporadyczne braki dlatego mam zamiar zmienić samą antenę. Obecna antena na magnesie, z podkładką (co by sobie dachu za bardzo nie zrysować:P). Osobiście jakoś nie mogłam przekonać się do tych montowanych na relingu. Może ktoś miał styczność? Chociażby jak puścić kable? Co do radia, redukcja szumów robi robotę i jednak komfort użytkowania jest o wiele wyższy. Jeżeli ktokolwiek pomimo redukcji słyszy szumy (bo czytałam na wielu forach o tym niejednokrotnie) to najczęściej wina złego dostrojenia - przynajmniej tak mnie poinformowano. Jeżeli się mylę, proszę o poprawke ;)
Avatar użytkownika
Mona
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 541
Dołączył(a): 2013-06-03, 22:52
Lokalizacja: Kraków
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AFB 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2000
Imię: Monika

Postprzez Lechu » 2013-06-18, 23:16

RomanS napisał(a):jeszcze uchwyt na relingu (avant).


Dodany

RomanS napisał(a):Poza tym jesli jak piszesz uchwyt na klape ma mieć lepszą masę to zapewne z uszkodzeniem lakieru ? (bo jak chwycić masę przez lakier ?) Poza tym klapa to kiepska masa (bo mocowana przez zawiasy do reszty nadwozia). Należałoby połączyc plecionka mase klapy z masą nadwozia.


No niestety wkręcasz śrubę w lakier by załapać masę i robisz to np pod klapą i można to wazeliną posmarować by się nie paprało .
Z plecionką słuszna uwaga.

RomanS napisał(a):Nie rozumiem, dla mnie to w ogóle niepotrzebne Radio U520 mam ustawione pokrętło na 19, radio to pamięta. Na inne kanały przechodzę bardzo rzadko.

Akurat masz takie pokrętło ;) . Z reguły jest wyświetlacz i przycisk plus i minus . Zależy też o jakim przedziale cenowym rozmawiamy. Twoje radio akurat chyba homologacji na Polskę nie ma ;P
Protestujmy przeciw rejestrowaniu aut z kierownicą nie po tej stronie.
Avatar użytkownika
Lechu
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 495
Dołączył(a): 2013-05-30, 21:06
Lokalizacja: 127.0.0.1
Model: Nie mam
Nadwozie: Sedan
Zasilanie: Benzyna+LPG
Silnik: 4.2 AUW 310KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2001

Postprzez RomanS » 2013-06-19, 07:05

Twoje radio akurat chyba homologacji na Polskę nie ma ;P


No to akurat wiem, ale to chyba nie problem :-)

U520 sa posadzane, że podobno niektóre egzemplarze sięja poza kanał na którym sa nastawione. Ja mój sprawdzałem (metodą chałupniczą, badan naukowych nie bylo :-D ) i wydaje się OK.
Dodatkowo wg mnie to działa i tak o niebo lepiej niż wiekszość szumofonów hipermarketowych ;-)
A poza tym skoro na każdym chyba forum (na naszym także) sa poradniki jak montować chinskie HIDy, i uznaje się ,że to jest OK to chyba homologacja CB lub jej brak to mały pikus przy HIDach :!:
Ewentualna szkodliwość U520 to to ze mnie ktoś usłyszy na kanale 18 lub 20.

A ewentualna szkodliwość HIDów (które kazdy montuje jak i gdzie mu się spodoba i do wszelkiego rodzaju swiateł: mijania, drogowe, przeciwmgielne) jest taka że można przez to kogoś nawet pozbawić życia :!: Nie mówię już o tym, że wiekszość HIDów oslepia mniej lub wiecej innych użytkowników drogi bo o tym wiadomo ogólnie :-)
Cały kłopot polega na tym, że głupcy są pewni siebie, a mądrzy pełni wątpliwości

Pozdrawiam, Roman
Avatar użytkownika
RomanS
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 685
Dołączył(a): 2013-05-31, 10:20
Lokalizacja: Poznań
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AKE 180KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2000

Postprzez Lechu » 2013-06-19, 09:19

OK , ale zwykły śmiertelnik jako pierwsze CB kupi w markecie albo w sklepie, a nie z pod lady
Protestujmy przeciw rejestrowaniu aut z kierownicą nie po tej stronie.
Avatar użytkownika
Lechu
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 495
Dołączył(a): 2013-05-30, 21:06
Lokalizacja: 127.0.0.1
Model: Nie mam
Nadwozie: Sedan
Zasilanie: Benzyna+LPG
Silnik: 4.2 AUW 310KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2001

Postprzez RomanS » 2013-06-19, 09:35

Lechu, zdaje sobie z tego sprawę :-) Niejeden raz widziałem w Mediamarkcie czy podobnym sklepie ludzi zastanawiających się czy kupić radio za 120 + antene za 30 zl czy to nie za drogo, czy może gdzieś kupią "coś" taniej :-o
Efekty tego sa na drodze gdzie sam wiesz ile szumu trzeba wycinać bo moznaby ogłuchnąć :-D

Chciałem tylko zwrócić uwagę, że aspekt homologacji nie jest tu istotny. Gdyby jednak miał być i z tego powodu nie możnaby pisać o odbiornikach bez homologacji to musialbym wówczas postawić oficjalny wniosek o usunięcie z forum poradnika "zakładamy HIDy" (czy jakos tak ten tytuł brzmi) :mrgreen:

Używam od kilku lat U520+Sirio ML 145, wiem, że są bardziej wypasione i pewnie lepiej działające odbiorniki. Ale to tak jak z komórką, ja potrzebuje, zeby rozmawiać, wysłać czasem SMSa i może jakąś fotkę zrobić sporadycznie a inny potrzebuje kombajn multimedialny ;-)
Cały kłopot polega na tym, że głupcy są pewni siebie, a mądrzy pełni wątpliwości

Pozdrawiam, Roman
Avatar użytkownika
RomanS
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 685
Dołączył(a): 2013-05-31, 10:20
Lokalizacja: Poznań
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AKE 180KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2000

Postprzez krzysztofput » 2013-06-19, 09:39

RomanS, to jest zdrowe podejście do sprawy !!!!!!!


“ Nadsterowność wzbudza strach w pasażerach. Podsterowność u kierowcy ”
krzysztofput
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 217
Dołączył(a): 2013-05-30, 20:27
Lokalizacja: Southend-on-Sea. UK
Model: VW Golf
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 1.6 FSI 115KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2005
Imię: Bogus³aw

Postprzez Busters » 2013-06-23, 21:53

Radio - jedyny sluszny wybor to uniden ;) Nie dosc, najtansze to najlepsze. Uzywam juz kilka lat i naprawde moge polecic (koszt to jakies 200zł) Porownywalem tak z ciekawosci z kilkoma presidentami i wygrywalo bezapelacyjnie. Co do homologacji to powiedzmy sobie szczerze - nikt tego nie sprawdzi. Policja nawet jakby chciala to nie ma do tego ani wiedzy ani uprawnien.

Antena - tutaj wg mnie jest wiekszy problem, na rynku jest naprawde sporo dobrych anten. Dłuzsza=lepszy odbiór i to nie podlega dyskusji!!! Podstawowe pytanie czy magnesówka czy antena na stałe. Kazda ma swoje plusy i minusy
Długo jezdzilem na ml-145 odbiór super niestety jak dla mnie zbyt długa (denerwowalo mnie to troche)
Od roku mam sirio omege montowana na stałe 95cm - dla mnie jest to dobry kompromis miedzy jakoscia odbioru a wygladem (nie sterczy na 5m w góre)
Busters
-#Forumowicz
-#Forumowicz
 
Posty: 10
Dołączył(a): 2013-06-20, 20:47
Lokalizacja: Kraków
Model: A6 C6
Zasilanie: Diesel
Silnik: 3.0TDI ASB 232KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2006
Imię: Sebastian

Postprzez krzysztofput » 2013-06-23, 22:42

Busters, może nie jedyny słuszny wybór !!! ale jeden z lepszych wyborów . Tak myślę że będzie lepiej , co do unidena.


“ Nadsterowność wzbudza strach w pasażerach. Podsterowność u kierowcy ”
krzysztofput
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 217
Dołączył(a): 2013-05-30, 20:27
Lokalizacja: Southend-on-Sea. UK
Model: VW Golf
Zasilanie: Benzyna
Silnik: 1.6 FSI 115KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2005
Imię: Bogus³aw

Postprzez Busters » 2013-06-24, 11:01

krzysztofput napisał(a):Busters, może nie jedyny słuszny wybór !!! ale jeden z lepszych wyborów . Tak myślę że będzie lepiej , co do unidena.

Hehe ja wyrażam swoja opinie. Dla mnie to jedyny sluszny :)

ale jak wiadomo wszedzie zdania sa podzielone. Dla kogos innego moze to byc co innego
Busters
-#Forumowicz
-#Forumowicz
 
Posty: 10
Dołączył(a): 2013-06-20, 20:47
Lokalizacja: Kraków
Model: A6 C6
Zasilanie: Diesel
Silnik: 3.0TDI ASB 232KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2006
Imię: Sebastian


Powrót do Retrofitting - CB radio, nawigacje niefabryczne, antyradary.

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość