Mariusz625,
przedstawione logi nie wskazują przyczyny silnego dymienia.
Owszem, bezwzględnie powinieneś przywrócić normalne obroty biegu jałowego (Adaptacje > kanał 02 > seryjna wartość powinna wynosić 32768) żeby dowiedzieć się po co ktoś je zwiększał ... ale to nie ma raczej niczego wspólnego z kopceniem.
EGR tez zdecydowane polecałbym Ci uzdrowić (tym bardziej, ze autko jest "w tiptroniku" a Ty wskazujesz na szarpnięcia podczas zmiany biegu (podwyższone obroty powodują zawyżoną masę powietrza i zwiększone dawki paliwa co w końcowym efekcie wpływa myląco między innymi na sterownik skrzyni biegów
).
Dziwią mnie napięcia zlogowane w 018 - proponuję wnikliwe zweryfikowanie czy alternator na pewno jest od tego modelu i czy jego "kompletacja" jest prawidłowa.
Kąt wtrysku teoretycznie mieści się w dopuszczalnym zakresie ale zdecydowanie proponowałbym go jednak przyśpieszyć do ok. -1* (obecnie jest prawie -3*).
Jednak wszystko co powyżej napisałem ciągle nie wskazuje ani nie "usprawiedliwia" silnego zadymienia z wydechu. Wobec takich a nie innych wniosków uważam, że "najzwyczajniej w świecie" niesprawność lokuje się w wtryskiwaczach paliwa lub ich nieprawidłowym doborze. Proponuję zająć się problemem jak najszybciej, ponieważ wszelkie uszkodzenia i anomalia w działaniu rozpylaczy najczęściej kończą się wypaleniem dziur w tłokach i tym podobnych "atrakcjach".
Naprawdę nie ma na co czekać ... .