Odrdzewianie elektrolityczne dla leniuszków

Wszystko, co powinno się tutaj znaleźć, nie przywiązane do konkretnego modelu czy marki

Odrdzewianie elektrolityczne dla leniuszków

Postprzez mwx » 2016-08-22, 11:46

W związku z tym, że montuję sobie nowe hamulce z tyłu, postanowiłem zregenerować zaciski i jarzma tak, aby wyglądały jak nowe. Zaciski są amelininowe, więc łatwo je oczyścić, jarzma są żeliwne, więc mają warstwę trudnej do usunięcia rdzy. Kiedyś już to robiłem szczotką na wiertarce - kupa roboty, brudu i nietrwały efekt - wżery pozostają i potrafią wyleźć nawet spod farby. Tym razem spróbowałem innej metody.

1. Wstępnie szczotką czyścimy z luźnej rdzy, żeby było szybciej
2. Zabezpieczamy gwinty i otwory pod prowadnice plastelinką/taśmą
3. Do plastikowego wiadra wrzucamy ofiarną elektrodę, która ulegnie zniszczeniu i przechwyci sporo rdzy (lepiej nie nierdzewkę, bo podobno jakieś szkodliwe związki chromu się produkują podczas elektrolizy, podobnie jak z miedzi w przewodach, no ale nie miałem innego pomysłu)
4. Do tego samego wiadra zabezpieczone jarzmo
Obrazek
5. Ofiara podpięta pod +
6. Odrdzewiany element pod -
7. Do wiaderka wlewamy roztwór ciepłej wody z KRETEM, albo innym źródłem NaOH (soda kaustyczna - taniocha). Ciepła woda bardzo przyspiesza reakcję, więc od razu wydziela się bardzo dużo gazów (m.in łatwopalnych, mogą być trujące, nie pochylać się nad wiadrem, bawić się na dworze, nie jarać przy zabawie)
8. Włączamy prąd i dzieje się MAGIA
9. Wychodzimy z zachwytu i próbujemy ograniczyć prąd, żeby nie zjarać zasilacza - ja używałem komputerowego 12V, podłączony bez obciążenia daje ZA-RĄ-BI-STY efekt, bo fragmenty rdzy wystrzeliwują z odrdzewianego przedmiotu, niestety obciążony ponad 20A wziął i się zjarał (10PLN w plecy, ech). Można użyć prostownika, zasilacza od jakiegokolwiek sprzętu RTV, ładowarki od laptoka, prostownika, byle czego, byle nie było zbyt cenne, nie generowało napięcia niebezpiecznego dla życia (nie przekraczać 30V). Najlepiej wpiąć w obwód szeregowo żarówkę np. H7 czy jakąkolwiek walającą się po garażu/schowku. Im mocniejsza tym większy prąd i reakcja będzie bardziej agresywna. Zwykła żarówa 55W to prąd ok 5A, więc reakcja w miarę spokojna. Woda z każdą chwilą jest bardziej zanieczyszczona i zasilacz pracujący bez żarówki/opornika będzie pracował praktycznie na zwarciu, więc szlag go trafi.
10. Co pół godzinki wyjmujemy odrdzewiany element i po spłukaniu wodą (żeby nie poparzyć rączek) obserwujemy. Od przedmiotu płatki rdzy odpadną same, lub z naszą niewielką pomocą - można je zdrapać pazurem. Od stanu przedmiotu, stężenia NaOH i prądu zależy czas trwania zabawy, mi to zajęło ok 2h na jarzmo.

Jarzmo przed:
Obrazek

Jarzmo po:
Obrazek

Nie widać tego na fotkach, ale rdza została usunięta, nawet z zagłębień. Tak oczyszczony przedmiot należy natychmiast zabezpieczyć - pomalować, albo chociaż ubabrać w jakimś oleju. Pozostawiony w wilgotnym środowisku będzie szybko korodował. Na zaciski polecam dwuskładnikową farbkę epoksydową - np. tę od Foliatec. Tańsze nie są tak wytrzymałe.

Stosować ochronę wzroku, rękawiczki, maseczkę, podwójnego kondoma, ustawić numer do mamy na szybkim wybieraniu.

Powodzenia!
If it's got wheels, wings or tits - it's gonna give you problems.
Avatar użytkownika
mwx
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 457
Dołączył(a): 2014-07-03, 18:28
Lokalizacja: Poznań
Model: A6 C5
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI BAU 179KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2002
Imię: Maciej

Re: Odrdzewianie elektrolityczne dla leniuszków

Postprzez nie pamietam 82 » 2016-08-23, 06:46

Zajebista robota <okok> !!
Pochwal się wszystkim po zmontowaniu .

<okok>

Wysłane z mojego.... .
Avatar użytkownika
nie pamietam 82
-#Moderator
-#Moderator
 
Posty: 4634
Dołączył(a): 2013-12-05, 09:18
Lokalizacja: Opole
Model: VW Touran Cross
Nadwozie: Minivan
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.0 BMM 140KM
Napęd: FWD
Skrzynia: DSG
Rok: 2008
Imię: Adrian

Re: Odrdzewianie elektrolityczne dla leniuszków

Postprzez mwx » 2016-08-23, 08:32

Eeee... niee.. znowu nie trafiłem z kolorem i wygląda to do dupy. :|
If it's got wheels, wings or tits - it's gonna give you problems.
Avatar użytkownika
mwx
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 457
Dołączył(a): 2014-07-03, 18:28
Lokalizacja: Poznań
Model: A6 C5
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI BAU 179KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2002
Imię: Maciej

Re: Odrdzewianie elektrolityczne dla leniuszków

Postprzez aro77 » 2016-08-24, 07:30

A ja jechałem szczotą :D gdybym wiedział wcześniej, też bym spróbował tej metody...

No dawaj fotę, nie daj się prosić 8-)

Wysłałane z Tapatalka
aro77
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 20
Dołączył(a): 2013-12-12, 21:40
Lokalizacja: Lubelskie/Wa-wa
Model: A6 C5
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AKE 180KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 2001
Imię: Arek

Re: Odrdzewianie elektrolityczne dla leniuszków

Postprzez Piotruś » 2016-08-24, 08:54

Maciej, a gdyby wrypać do wiaderka cały zacisk (z zatkanym otworem rurki) myślisz, że dla części gumowych proces jest bezpieczny czy obligatoryjna wymiana ? Jak sądzisz ?

Chociaż, w sumie, po wyjęciu zacisku przekładka uszczelnień to już pikuś a nie robota ... .
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Re: Odrdzewianie elektrolityczne dla leniuszków

Postprzez mwx » 2016-08-24, 12:51

Piotruś napisał(a):Maciej, a gdyby wrypać do wiaderka cały zacisk (z zatkanym otworem rurki) myślisz, że dla części gumowych proces jest bezpieczny czy obligatoryjna wymiana ? Jak sądzisz ?
Chociaż, w sumie, po wyjęciu zacisku przekładka uszczelnień to już pikuś a nie robota ... .


Myślę że gumowe części byłyby OK, roztwór NaOH trzyma się w szklanych butlach z gumowym korkiem, ale:
1. Chromowane zabezpieczenie tłoczka szlag może trafić
2. Bałbym się o przecieki do środka i podtrawienie gładzi cylinderka - niby nie powinno mocno zaszkodzić, ale mowa o dość precyzyjnym wykończeniu więc po co ryzykować
3. Aluminiowy zacisk mógłby ulec rozpuszczeniu - alu nie znosi NaOH, no i efekt czyszczenia by nie zachodził
4. Regeneracja/czyszczenie zacisku bez rozbierania i wymiany gumek chyba rzadko ma miejsce
5. Biorac pod uwagę warunki pracy zacisków/jarzm oczyszczony element od razu należałoby zabezpieczyć jakąś farbą, a do tego też lepiej rozebrać zacisk.
6. Tak jak piszesz - wymiana/demontaż tych kilku elementów to błahostka, a przy okazji można zrobić przegląd i przelecieć pastą montażową dla pewności.



Obrazek
Obrazek

zaciski 43mm na tarczy 269x20 na belce FWD. Przewód hamulcowy będzie customowy, bo teraz jest mocno zagięty.
If it's got wheels, wings or tits - it's gonna give you problems.
Avatar użytkownika
mwx
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 457
Dołączył(a): 2014-07-03, 18:28
Lokalizacja: Poznań
Model: A6 C5
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI BAU 179KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2002
Imię: Maciej

Re: Odrdzewianie elektrolityczne dla leniuszków

Postprzez Piotruś » 2016-08-24, 14:19

Dzięki za odpowiedź :-D <luzik>
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr


Powrót do Pozostałe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości