przez Bartek_530xD » 2013-06-11, 12:32
Duże prawdopodobieństwo szczelności występuje wówczas gdy układ klimatyzacji działający poprawnie przed regeneracją wraz z wykonaną próbą próżniową dają pozytywny wynik na szczelność. W związku z tym, że normalna praca układu klimatyzacji odbywa się pod dużym ciśnieniem, tylko taka próba daje jedyną gwarancję na potwierdzenie szczelności układu. Napełnia się go azotem pod ciśnieniem i przez ok.10-20 minut dokonuje się jego pomiaru. Utrzymanie go na tym samym poziomie potwierdza szczelność. Po wykonanej próbie azotowej układ zostaje opróżniony i ponownie poddany etapowi próżni.
W trakcie napełniania układu azotem dodaje się zabarwienie, które widziane jest w świetle UV. Rozpuszcza się ono w oleju smarującym. Jeżeli występuje wypływ czynnika zaobserwować możemy przebarwienia fluorescencyjne, które widziane są w świetle UV. To najprostsza z metod wyszukania miejsc w których występują nieszczelności w czasie normalnej eksploatacji.
Sprawdzenie szczelności w układzie może również przeprowadzić za pomocą spienionego roztworu i elektronicznego wykrywacza. Kontrola szczelności spienionym roztworem do którego dodaje się najczęściej barwnik nanoszony zostaje w miejsce gdzie podejrzewamy, że może wystąpić nieszczelność. Włączenie klimatyzacji i zwiększenie ciśnienia czynnika znajdującego się w układzie powoduje powstawanie pęcherzyków znajdujących się wokół nieszczelności, dzieje się tak na wskutek wydostawania się czynnika.
Najczęściej ze stosowanych metod lokalizacji nieszczelności występujących w układzie to wykorzystanie wykrywacza elektronicznego zwanego detektorem wycieków. Świetlne i dźwiękowe sygnały pozwalają na ich zlokalizowanie.
Jeżeli układ klimatyzacji jest szczelny kolejnym etapem jest jego napełnienie. Do przewodów gdzie przepływa czynnik wtryskiwany jest olej smarujący i barwnik UV, następnie po ustawieniu ilości czynnika roboczego następuje napełnianie.