[2.5TDI] Regeneracja napinacza paska wielorowkowego

[2.5TDI] Regeneracja napinacza paska wielorowkowego

Postprzez Lechu » 2013-06-04, 10:08

Witam

Ostatnio próbowałem trochę naprawić swój napinacz paska wielorowkowego by nie kupować nowego, wiadomo koszt nowego to ok 800 zł :(. Teraz ni muszę kupować bo teraz nic już nie hałasuje :)

Zaznaczam ,że to HowTo dotyczy napinacza montowanych w A6 C4, nie dotyczy napinaczy do Audi 100 C4 ponieważ tamte są nierozbieralne :!:

Więc tak, potrzebujemy:
- klucz płaski i oczkowy do odkręcenia napinacza i zamontowania go z powrotem
- imbus
- śrubokręt z końcówką gwiazdki
- smar (ja wykorzystałem do łożysk oraz grafitowy)
- oliwa

Czas około godziny. Da radę jedna osoba.

Na początek odkręcamy plastykową osłonę koło alternatora. Trzyma się ona na jednej śrubie. Następnie bierzemy się za sam napinacz.
Kluczem oczkowym luzujemy wszystkie śruby. Potem odkręcamy śrubę A i wyciągamy amortyzatorek (tłumik drgań). Po jego wyjęciu można odkręcić wszystkie śruby i wyciągnąć napinacz.
Obrazek

Sprawdzamy jak chodzi czy są jakieś widoczne uszkodzenia, i jak się kręci rolka.
Bierzemy się za jego główne ułożyskowanie, czyli część środkową. Zdejmujemy plastykową klapkę. Następnie odkręcamy nakrętkę imbusem - z drugiej strony jest śruba, którą musimy przytrzymać by odkręcić nakrętkę. Zdejmujemy gumę uszczelniającą i wybijamy łożysko. Po tej operacji powinniśmy mieć efekt taki jak na zdjęciu niżej. Strzałką zaznaczona jest szczelina między dwoma elementami u mnie ma ona 2 mm :shock: i myślę ,że taka powinna być. W tle zaznaczono również łożysko. Powinna jeszcze być podkładka. Należy sprawdzić czy na obudowie łożyska jest smar jeśli nie to nasmarować. W moim przypadku praktycznie nic tam już nie było. po operacji smarowania elementów ruchomych składamy wszystko tak jak było.
Obrazek

Można od razu sprawdzić efekt - powinien o wiele lżej chodzić.
Po złożeniu przystępujemy do sprawdzenia łożyska w rolce. Zdejmujemy plastykową osłonę. Od razu mówię ,że rolka w napinaczy od Audi 100 jest troszkę inna (dokładnie osadzenie w napinaczu) i trzeba by troszkę pokombinować żeby pasowała.
Odkręcamy rolkę - trzyma ją tylko jedna śruba.
Obrazek

Po zdjęciu klapki i odkręceniu sprawdzamy łożysko, jeśli jest uszkodzone to możemy odczytać firmę oraz numer łożyska i dokupić. :mrgreen:
Obrazek

Oczywiście sprawdzamy stan smarowania w łożysku ,w moim przypadku smar troszkę skostniał i gdzieś wyparował :-P.
Zdejmujemy gumową osłonę łożyska. Podważając krawędzią cienkiego śrubokręta od strony górnej krawędzi. Proponuję to operację wykonać precyzyjnie by później móc z powrotem założyć. Nakładamy smar do środka łożyska UWAGA
:!: Stosować smar do łożysk :!:
Zakładamy z powrotem gumową osłonę.
Obrazek

Na końcu możemy naoliwić amortyzatorek :)

Pamiętajmy by składając wszystko z powrotem porządnie skręcić gdyż napinacz jest skonstruowany ,że ruch występuje na łożyskach i dobre skręcenie zapobiega skrzywieniom napinacza.

Napinacz montujemy w odwrotnej kolejności. Najpierw przykręcamy śruby B C i D. Następnie bierzemy jakieś pomocne narzędzie i naciskamy mocno na amortyzator przy wcisnąć śrubę A i potem ją przykręcić.
Obrazek

Mam nadzieje że Wasze napinacze będą działać bez dziwnych hałasów.

[ Dodano: 2009-12-15, 21:37 ]
Oceniać
Avatar użytkownika
Lechu
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 495
Dołączył(a): 2013-05-30, 21:06
Lokalizacja: 127.0.0.1
Model: Nie mam
Nadwozie: Sedan
Zasilanie: Benzyna+LPG
Silnik: 4.2 AUW 310KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Rok: 2001

Powrót do C4 (1991-1997)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości