Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Tutaj omawiamy sprawy dotyczące jednostek wysokoprężnych, nie przywiązanych konkretnie do danego modelu.

Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Postprzez Krzysztof1967 » 2015-03-03, 22:03

Witam, od kilku miesięcy borykam się z problemem falujących obrotów na biegu jałowym.
Wygląda to w ten sposób że podczas postoju samochodu obroty nagle spadają na moment sprawiając wrażenie że silnik zgaśnie, następnie podskakują do normalnych wolnych obrotów. Dzieje się tak cały czas na wolnych obrotach. Silnik 1,9 TDI 86 KM kod silnika AXC.
Ponad pół roku temu były takie objawy z tym że obroty falowały (spadały) mocniej. Zdiagnozowano koło dwumasowe, które zostało wymienione na nowe. Problem ustał całkowicie na kilka miesięcy.
W warsztacie zasugerowano mi uszkodzony wtryskiwacz, i zalecono użyć dodatek do paliwa STP czyszczący wtryskiwacze. Po użyciu i przejechaniu 500 km nastąpiła lekka poprawa tzn. problem występował sporadycznie. Przy kolejnym tankowaniu ponownie zalałem produkt STP, i telepanie było jeszcze rzadsze. Kolejny zbiornik przejechałem na samym paliwie i po przejechaniu 600 km telepanie wróciło jak na początku.
W międzyczasie byłem w servisie Bosha, i oczywiście (złośliwość rzeczy martwych) telepania ustały całkowicie.
Błędów w silniku brak.
Czy to będą wtryskiwacze, czy jakieś inne cholerstwo ? Fachowców proszę o podpowiedzi.
Obrazek
Pozdrawiam Krzysiek
Panta rhei
Avatar użytkownika
Krzysztof1967
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 31
Dołączył(a): 2013-06-23, 14:04
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Model: Transporter T5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 1.9TDI AXC 86KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2004
Imię: Krzysztof

Re: Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Postprzez Piotruś » 2015-03-04, 10:54

Witaj Krzysiek,

Krzysztof1967 napisał(a):Czy to będą wtryskiwacze, czy jakieś inne cholerstwo ? Fachowców proszę o podpowiedzi.

Nie żebym się czuł fachowcem ale po mojemu, chociaż niby widać ewidentny związek usterki z polepszaniem jakości paliwa, co jakby ewidentnie wskazuje na wtryskiwacz(-e) (tzn. pompki PD), wcale nie jestem pewny czy ten trop jest na pewno prawidłowy.
A jeśli jest prawidłowy wcale nie wiadomo czy usterka jest jednorodna, czy być może nakładają się co najmniej dwie przyczyny "na siebie".

Przechodząc do konkretów:

1. Uważam, ze należałoby pozyskać absolutną pewność co do tego czy układ paliwowy jest wolny od powietrza i czy spaliny nie przedostają się w niewielkich ilościach gniazdami pompowtrysków do kanałów paliwowych drążonych w głowicy.
Sprawdzić to można wpinając się z przeźroczystym wężykiem do odcinka powrotnego/nadmiarowego.
Można też, a nawet powinno się odczytać status wtryskiwaczy na kanale 17 lub 18 (zawsze mi się mylą, od lat, sorry). Każda pompka na biegu jałowym winna wskazywać zero.

2. Jeżeli powodem opisywanej niesprawności są tylko i wyłącznie wtryskiwacze (PD) - a sądzę, ze raczej tak właśnie jest, jednak żadne odczyty diagnostyczne tego nie uzasadniają (czyli przede wszystkim statyczny log 001, 013 i 017/018, to w zasadzie nie ma innej drogi jak skombinowanie "zastępczych" PD'ków i próbne założenie ich do silnika.

Naturalnie alternatywą jest wydłubanie swoich i odesłanie ich do pełnej diagnozy "u Gladyska" w Krakowie lub w innym serwisie diagnozującym PD'ki (nie jest ich wiele nawet w skali całego kraju).

Oczywiście, ale to wyjdzie przy okazji dłubania PD'ków, należy bardzo starannie ustalić stan wałka rozrządu (może być wytarty lub złuszczony, trzeba dokładnie mierzyć krzywkę po krzywce, również te od PD), jak tez reszty kramu pod deklem zaworowym (szklanki, dźwignie, etc.).
Niestety ale problemy z układem rozrządu są w tej sytuacji równie prawdopodobne co uszkodzenie pompek PD ale na odległość to sobie można stawiać jedynie hipotezy a do Ciebie należy ich zweryfikowanie z natury.

Na niucha rzeczywiście obstawiam te pompki, ale na obecnym etapie nie wykluczam już wspomnianych problemów z zapowietrzaniem układu paliwowego czy też ewentualnym zużyciem lub uszkodzeniami pod pokrywą zaworów.

Przykro mi. Wiem, że to co napisałem brzmi ponuro i nie wskazuje wprost łatwego rozwiązania problemu, ale innych pomysłów nie mam.

Oczywiście, gdyby Ci się tylko chciało możesz zrobić kontrolny komplecik logowań (bez dynamicznych), to się popatrzy i oceni ale bez żadnej gwarancji, że uda się bezbłędnie wskazać źródło problemu.

Powodzonka. Miło Cię znowu "widzieć" <luzik> .
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Re: Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Postprzez Krzysztof1967 » 2015-03-12, 14:02

Witaj Piotrek.
Jak zwykle można na Ciebie liczyć :-D
Niestety nie mam skąd zdobyć zastępczych pompo-wtryskiwaczy.
Wałek rozrządu był sprawdzany przy wymianie dwumasy, mechanik stwierdził że wygląda jak nowy, ponoć tylko na jednej krzywce widać minimalne zużycie.
W wolnym czasie spróbuję zrobić logi i wrzucić tutaj, może da to jakąś podpowiedź.
Przy okazji, czy orientujesz się czy zamiast tego silnika byłaby możliwość wrzucenia innego 1,9 TDI 110 lub 130 KM ?
Chodzi przede wszystkim czy połączenie silnika ze skrzynią w T5 jest takie samo, jeśli tak to czy wymiana jest plug & play ?
Jeszcze raz dzięki za tak obszerną odpowiedź. :-)
Obrazek
Pozdrawiam Krzysiek
Panta rhei
Avatar użytkownika
Krzysztof1967
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 31
Dołączył(a): 2013-06-23, 14:04
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Model: Transporter T5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 1.9TDI AXC 86KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2004
Imię: Krzysztof

Re: Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Postprzez Piotruś » 2015-03-15, 10:27

Cześć,

Krzysztof1967 napisał(a):Przy okazji, czy orientujesz się czy zamiast tego silnika byłaby możliwość wrzucenia innego 1,9 TDI 110 lub 130 KM ?Chodzi przede wszystkim czy połączenie silnika ze skrzynią w T5 jest takie samo, jeśli tak to czy wymiana jest plug & play ?


Odpowiem wprost - po prostu nie wiem. Jest to do łatwe do ustalenia ale trzeba by temu poświęcić chwilę.
Osobiście kategorycznie odradzałbym takie "mody", a w ostatecznej ostateczności wymianę na silnik zgodny z tym co masz obecnie.
Jeśli brakuje Ci mocy, to przecież jakieś ROZSĄDNE zoptymalizowanie programu moim zdaniem będzie mniej inwazyjne niż wymiana na silnik przeznaczony i oprogramowany do samochodów osobowych (uwierz, ze to nieco inne priorytety są i producent uwzględnia je już na etapie produkcyjnym)
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Re: Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Postprzez szymonfx » 2015-03-15, 21:34

Miałem podobny problem w dostaeczaku i jak pisze Piotruś , powodem był nie szczelny przewód paliwowy i podawał powietrze , jednak problem też był z odpowietrznikiem zbiornika , po otwarciu słyszałem zasysanie powietrza do zbiornika. Zaś kolega w wv miał problem z odpaleniem rano i okazała się uszkodzona pompa waku .
Avatar użytkownika
szymonfx
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 36
Dołączył(a): 2014-08-09, 05:55
Model: A6 C5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 2.5TDI AFB 150KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Automat
Rok: 2000
Imię: szymon

Re: Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Postprzez Krzysztof1967 » 2015-03-20, 23:51

Obrazek
Pozdrawiam Krzysiek
Panta rhei
Avatar użytkownika
Krzysztof1967
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 31
Dołączył(a): 2013-06-23, 14:04
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Model: Transporter T5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 1.9TDI AXC 86KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2004
Imię: Krzysztof

Re: Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Postprzez Piotruś » 2015-03-21, 08:46

Krzycho,

Plusy dodatnie:

Turbo bardzo OK (mam nadzieję, ze w próbie dynamicznej byłoby równie dobrze).

Do układu wtryskowego, czyli PD, przynajmniej z tego co wskazują logi, póki co nie ma się czego czepiać. Wygląda wcale nie aż tak źle jak można by było wnioskować z Twojego opisu awarii.

A teraz plusy ujemne::

EGR pierd..nął w kalendarz. Zrób z tym porządek, będzie się lepiej jeździło.

Masakrycznie błądząca dawka paliwa i w ślad za tym skaczące obroty biegu jałowego (czyli to co sam zauważyłeś).

Irracjonalnie rozbiegany odczyt temperatury, najprawdopodobniej paliwa. Od minus 37" do plus 74" C :!:
Napisałem najprawdopodobniej, ponieważ VCDS nie opisuje poszczególnych kolumn w logu 007, a więc musisz to sprawdzić we własnym zakresie.
Najłatwiej będzie po prostu odłączyć czujnik i sprawdzić co się wtedy dzieje się z silnikiem (i w logach). Jeśli będziesz miał szczęście usuniecie irytującego spadku obrotów okaże się proste i niskonakładowe.

Gdyby miało się okazać, że świrujące wskazania nie pochodzą od czujnika temperatury paliwa, to będzie do sprawdzenia sensor oleju (w misce olejowej) lub przepływomierz. Sorry za brak precyzyjnego wskazania winowajcy ale ponieważ swoją wypowiedź opieram wyłącznie na analizie 007 i w drodze "logicznej" :lol: eliminacji - mogę się mylić.
Jednak nawet w razie pomyłki zamykającej się pomiędzy temperaturą oleju, paliwa czy też zasysanego powietrza - każda z nich może potencjalnie powodować wahanie obrotów. Niestety nie mam pod ręką żadnego T5 1,9TDi, żeby samemu sprawdzić których temperatur dotyczą wskazania, bo wtedy odpowiedź miałbyś gotową jak na tacy, a tak sam musisz trochę pogłówkować ale dasz rady bez żadnego problemu.
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Re: Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Postprzez Krzysztof1967 » 2015-03-21, 10:59

Witaj Piotrek
Jak zwykle jesteś niezawodny, dzięki za odpowiedź.
Zapomniałem nadmienić że od wielu miesięcy wyskakuje mi błąd:
VAG-COM Version: Release 311.2-N
Control Module Part Number: 038 906 016
Component and/or Version: R4 1,9L EDC 0000SG 5225
Software Coding: 0101031
Work Shop Code: WSC 02756
1 Fault Found:
16567 - Fuel Temp. Sensor A (G81): Open or Short to Plus
P0183 - 000 - - - Intermittent
Czy to coś zmienia w tym co napisałeś ?
Obrazek
Pozdrawiam Krzysiek
Panta rhei
Avatar użytkownika
Krzysztof1967
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 31
Dołączył(a): 2013-06-23, 14:04
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Model: Transporter T5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 1.9TDI AXC 86KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2004
Imię: Krzysztof

Re: Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Postprzez Piotruś » 2015-03-21, 21:47

Wymień czujnik. Jest duża szansa na znaczącą poprawę. Nawet samo odpięcie wtyczki powinno dać rezultaty (choć absolutnie nie jest to rozwiązanie).
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Re: Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Postprzez Krzysztof1967 » 2015-03-22, 18:31

Witaj Piotrek :-D
Dzisiaj sprawdziłem i okazało się że wtyczka czujnika jest uszkodzona.
Odpiąłem ją i jutro pojeżdżę na wypiętej zobaczymy czy będzie poprawa.
Co do zaworu EGR to czyściłem go około miesiąc temu wraz z kolektorem dolotowym (widać na darmo) :-(
Co radzisz, wymienić EGR na nowy, czy zaślepić ?
Czy ew. WAHLER 7372D będzie dobry ?
Z góry dzięki za odpowiedź.
Obrazek
Pozdrawiam Krzysiek
Panta rhei
Avatar użytkownika
Krzysztof1967
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 31
Dołączył(a): 2013-06-23, 14:04
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Model: Transporter T5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 1.9TDI AXC 86KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2004
Imię: Krzysztof

Re: Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Postprzez Piotruś » 2015-03-25, 10:20

Krzysztof1967 napisał(a):Odpiąłem ją i jutro pojeżdżę na wypiętej zobaczymy czy będzie poprawa.

I co tam nowego :?:

Krzysztof1967 napisał(a):Co radzisz, wymienić EGR na nowy, czy zaślepić ?

Najpierw trzeba ustalić co zdechło (zaworek N18 czy sam zawór EGR).
O zaślepianiu EGR w moim świecie nie może być mowy.

Krzysztof1967 napisał(a):Czy ew. WAHLER 7372D będzie dobry ?

Nie jestem na bieżąco ale jeśli znalazłeś odpowiedni zamiennik WAHLER'a, a zawór faktycznie wymaga wymiany, to ja bym "zaryzykował".
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Re: Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Postprzez Krzysztof1967 » 2015-03-25, 14:03

Piotruś napisał(a):I co tam nowego :?:

Po odpięciu wtyczki i dwudniowej jeździe skakanie obrotów zniknęło :-D
Wczoraj syn zainstalował nową wtyczkę wraz z nowymi kabelkami i falowanie całkowicie ustało, przejechałem dzisiaj około 60 km i jest GIT :-D
Piotruś napisał(a):Najpierw trzeba ustalić co zdechło (zaworek N18 czy sam zawór EGR).
O zaślepianiu EGR w moim świecie nie może być mowy.]

Tak myślałem że Ty nie będziesz polecał zaślepienia EGR, bardzo się cieszę to też nie chciałbym tego robić.
Wczoraj kupiłem nowy EGR Wahler, zamontuje go przez weekend, i napiszę czy są jakieś lepsze odczucia z jazdy.
Postaram się wrzucić ponowne logi, zobaczysz czy coś się poprawiło.

Piotrek ogromne dzięki za fachową pomoc, gdyby nie Ty nadal bym tkwił w przekonaniu że to pompowtryskiwacze.
Jesteś prawdziwym dobrym duchem tego Forum, dzięki
Mam nadzieję że po dodaniu logów napiszesz co o nich sądzisz . :-)
Obrazek
Pozdrawiam Krzysiek
Panta rhei
Avatar użytkownika
Krzysztof1967
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 31
Dołączył(a): 2013-06-23, 14:04
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Model: Transporter T5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 1.9TDI AXC 86KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2004
Imię: Krzysztof

Re: Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Postprzez Piotruś » 2015-03-25, 14:27

Zadanie do najtrudniejszych nie należało ale BARDZO SIĘ CIESZĘ z takiego obrotu sprawy.
Dzięki też za miłe słowo - bardzo się przyda <luzik> .

Czekamy logów, Szerokości :!:
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr

Re: Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Postprzez Krzysztof1967 » 2015-03-29, 15:46

Witam, załączam logi po wymianie EGR, oraz wymianie wtyczki w G81.
Proszę o opinie, jeśli będzie OK, po pokusiłbym się o zrobienie dynamicznych.

http://vaglog.pl/log_210913.html
http://vaglog.pl/log_210904.html
http://vaglog.pl/log_210931.html
http://vaglog.pl/log_210929.html
http://vaglog.pl/log_210930.html

Piotrek jeśli silnik będzie w dobrej kondycji chciałbym założyć chipa w Czernicy.
Z góry dzięki za odpowiedź. ;-)
Obrazek
Pozdrawiam Krzysiek
Panta rhei
Avatar użytkownika
Krzysztof1967
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 31
Dołączył(a): 2013-06-23, 14:04
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Model: Transporter T5
Zasilanie: Diesel
Silnik: 1.9TDI AXC 86KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Rok: 2004
Imię: Krzysztof

Re: Transporter T5 1,9 TDI spadające obroty

Postprzez Piotruś » 2015-03-29, 16:41

Fajne masz te logi. Zrób dynamiczne.
Pozdrawiam. Piotr.
Obrazek
Złote myśli: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Avatar użytkownika
Piotruś
-#Klubowicz
-#Klubowicz
 
Posty: 3931
Dołączył(a): 2013-05-30, 19:49
Model: Nie mam
Nadwozie: Kombi
Zasilanie: Diesel
Silnik: Nie mam
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Rok: 1996
Imię: Piotr


Powrót do Pozostałe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości