Silniki 2.7TDi oraz 3.0 TDi z łańcuchowym napędem rozrządu.
Napisane: 2013-06-05, 16:32
Witam.
Większość użytkowników modelu C6, szczególnie wyprodukowanych w okresie pomiędzy rocznikiem modelowym 2005 - 2008, zastanawia się nad obsługą techniczną i okresami ewentuanej wymiany napędu łańcuchowego dla układu rozrządu, pompy olejowej i wałka równoważącego.
Myślę, że dobrym punktem wyjścia do dalszych rozważań jest przedstawienie schematu tej dosyć mocno skomplikowanej i nie zawsze bezawaryjnej konstrukcji.
Najogólniej, w kazdym silniku V6 TDi z modelu C6 występują cztery "niezależne" napinacze oraz łańcuchy napędzające układ rozrządu:
(Kliknij w miniaturkę aby powiększyć)
"Pomińmy" narazie łańcuch (i napinacz) obsługujący napęd pompy oleju oraz wałka wyrównoważającego (Kettentrieb D), gdyż generalnie te podzespoły (moim zdaniem) nie są specjalnie groźne dla rozrządu (oczywiście nie powinno się ich pominąć podczas "pełnej" naprawy wiążącej się ze zdemontowaniu silnika z samochodu).
Źródło: SSP 350
W zielonych kwadratach umieściłem łańcuchy i napinacze, które można obsłużyć bez wyrywania zespołu napędowego (silnik+skrzynia) z nadwozia. Jak widać są to łańcuchy "obsługujące" wałki rozrządu napędzane od tzw. kół pośrednich.
Napęd B (Kettentrieb B) dla strony lewej i Napęd C (Kettentrieb C) dla strony prawej.
Żółtymi liniami zaznaczyłem mniej więcej miejsce, do którego daje się odkryć układ rozrządu po zdemontowaniu osłon górnych - bez potrzeby wyjmowania silnka.
Najdłuższym i najbardziej "schowanym" jest łańcuch "centralny", czyli (Napęd A, Kettentrieb A) obsługujący koła pośrednie napędów B i C.
Aby dostać się do Napędu A i zaznaczonego czerwonym kwadracikiem napinacza hydraulicznego zachodzi konieczność zdemontowania zespołu napędowego.
CDN.
Jakiekolwiek kopiowanie, cytowanie, przerabianie / edycja mojego tekstu czy dalsza dystrybucja na innym forum lub w celach komercyjnych jest bez mojej zgody zabroniona !
Większość użytkowników modelu C6, szczególnie wyprodukowanych w okresie pomiędzy rocznikiem modelowym 2005 - 2008, zastanawia się nad obsługą techniczną i okresami ewentuanej wymiany napędu łańcuchowego dla układu rozrządu, pompy olejowej i wałka równoważącego.
Myślę, że dobrym punktem wyjścia do dalszych rozważań jest przedstawienie schematu tej dosyć mocno skomplikowanej i nie zawsze bezawaryjnej konstrukcji.
Najogólniej, w kazdym silniku V6 TDi z modelu C6 występują cztery "niezależne" napinacze oraz łańcuchy napędzające układ rozrządu:
(Kliknij w miniaturkę aby powiększyć)
"Pomińmy" narazie łańcuch (i napinacz) obsługujący napęd pompy oleju oraz wałka wyrównoważającego (Kettentrieb D), gdyż generalnie te podzespoły (moim zdaniem) nie są specjalnie groźne dla rozrządu (oczywiście nie powinno się ich pominąć podczas "pełnej" naprawy wiążącej się ze zdemontowaniu silnika z samochodu).
Źródło: SSP 350
W zielonych kwadratach umieściłem łańcuchy i napinacze, które można obsłużyć bez wyrywania zespołu napędowego (silnik+skrzynia) z nadwozia. Jak widać są to łańcuchy "obsługujące" wałki rozrządu napędzane od tzw. kół pośrednich.
Napęd B (Kettentrieb B) dla strony lewej i Napęd C (Kettentrieb C) dla strony prawej.
Żółtymi liniami zaznaczyłem mniej więcej miejsce, do którego daje się odkryć układ rozrządu po zdemontowaniu osłon górnych - bez potrzeby wyjmowania silnka.
Najdłuższym i najbardziej "schowanym" jest łańcuch "centralny", czyli (Napęd A, Kettentrieb A) obsługujący koła pośrednie napędów B i C.
Aby dostać się do Napędu A i zaznaczonego czerwonym kwadracikiem napinacza hydraulicznego zachodzi konieczność zdemontowania zespołu napędowego.
CDN.
Jakiekolwiek kopiowanie, cytowanie, przerabianie / edycja mojego tekstu czy dalsza dystrybucja na innym forum lub w celach komercyjnych jest bez mojej zgody zabroniona !