Strona 1 z 1

Jakie sprężyny aby podnieść tył obciążony butlą LPG

PostNapisane: 2017-05-11, 13:56
przez cover313
Witam,
Chciałbym podnieść trochę tył auta który opadł poprzez obciążnie butlą LPG i zapasem w bagażniku.
Przyznaję, że nie wiem jak dojśc (po VINie czy jak???) co tam teraz jest założone i ogólnie co będzie najlepszym rozwiązaniem, co wymienić (sprężyny- na jakie?/gumy czy cokolwiek innego) żeby tył nie siedział tak nisko?

Re: Jakie sprężyny aby podnieść tył obciążony butlą LPG

PostNapisane: 2017-05-11, 16:38
przez nie pamietam 82
Cześć.

Wlepka jest we wnęce po kole zapasowym.

Zobacz czy masz gdzieś na niej oznaczenie zawiasu :
1BA , 1BE , lub 1BV .

Wysłane z mojego...... .

Re: Jakie sprężyny aby podnieść tył obciążony butlą LPG

PostNapisane: 2017-05-11, 21:27
przez cover313
nie pamietam 82, dzięki za podpowiedź. Poszukałem i znalazłem tam w drugiej linijce wśród oznaczeń pisanych małą czcionką takie symbole: 1KD J1G 1LT, PUSTE MIEJSCE, 1AT 1BA.
Jeżeli w tamtym miejscu miało być to mam symbol 1BA.
Znamy oznaczenie, ale co ono oznacza?

Re: Jakie sprężyny aby podnieść tył obciążony butlą LPG

PostNapisane: 2017-05-11, 22:58
przez bendzji
zawiesznie standartowe

Re: Jakie sprężyny aby podnieść tył obciążony butlą LPG

PostNapisane: 2017-05-12, 07:40
przez nie pamietam 82
No to masz taki sam "problem" jak i ja miałem ;-) .
Rozwiązałem to jednak inaczej - obniżyłem przód :] .

Wysłane z mojego...... .

Re: Jakie sprężyny aby podnieść tył obciążony butlą LPG

PostNapisane: 2017-05-12, 11:18
przez cover313
Dzieki za info,
obniżenie przodu nie bardzo mi się widzi, bo już teraz zdarza się, że po przejechaniu przednią osią przez progi zwalniające przód auta potrafi opaść tak, że przydzieram nim o drogę (obecnie przebywam w NL i wiele progów jest wyższych niż w PL).
reasumując mam trzy pytania:
1. czy obniżając przód będzie on też sztywniejszy, żebym nie musiał na progach zwalniać prawie do "0"?
2. Czy istnieje jakakolwiek opcja żeby podnieść tył ? (po prostu chcę wiedzieć czy sa jakiekolwiek możliwości)
3. Jeżeli nie ma sensownych opcji na pytanie nr 2, to czy mogę bardziej usztywnić tył bez obniżania (jak rodzinkę zapakuję to wiadomo że jeszcze bardziej "siada" )?
ostatecznie, jeżeli jedyną sesnowną opcja byłoby obniżenie przodu, wtedy najlepiej byłoby usztywnić obie strony (żeby zmniejszyć skalę opadania przodu na progach i tyłu po zapakowaniu rodzinki i bagaznika na full (z moją żona to jest on full na 110% :-) ) - czy dobrze rozumuję?
Rozumiem, że dla niektórych moje pytania mogą wydawać się błache itd, ale nie miałem nigdy styczności i konieczności takie jak przy A6, więc zupełnie nie wiem co mozna z tym zrobić.
z góry dzieki za odpowiedzi.

Re: Jakie sprężyny aby podnieść tył obciążony butlą LPG

PostNapisane: 2017-05-12, 15:37
przez nie pamietam 82
Jeszcze jest jeden typ zawieszenia - 1BR (tzw. "na złe drogi").
Dokładnie nie wiem czym sprężyna różni się od tej z 1BA - tym , że jest wyższa , czy tym , że jest twardsza .

Do sprawdzenia w serwisie - o ile jeszcze będą wiedzieli / umieli sprawdzić takie rzeczy ;-) .

Albo komplet innych / nowych / markowych sprężyn . Też jest jakaś opcja .

Po obniżeniu na pewno jest różnica w prowadzeniu auta . Szczególnie na zakrętach lub w nierównościach wzdłużnych drogi - prowadzi się lepiej .
Minusem jednak jest to , że ............ "ja" już raz klepałem swoją miskę tiptronica ;-) .

btw,
zamień pełnowymiarowy zapas na dojazdówkę - zawsze kilka kg mniej :-) .

Wysłane z mojego...... .

Re: Jakie sprężyny aby podnieść tył obciążony butlą LPG

PostNapisane: 2017-05-12, 19:56
przez zibi06
cover313 napisał(a):Przyznaję, że nie wiem jak dojśc (po VINie czy jak???) co tam teraz jest założone

Na "wlepce" poszukaj oznaczeń:
0JX (gdzie "x" jest literą zmienną ) :arrow: sprężyna śrubowa osi przedniej
0YX (gdzie "x" jest jak wyżej) :arrow: sprężyna śrubowa osi tylnej

Przykład:
Obrazek

Znając typ zawieszenia i oznaczenia sprężyn, w ETCE możesz znaleźć info dotyczące ilości i kolorów pasków znajdujących się na sprężynie (są inne dla osi przedniej i tylnej).
Dodatkowo oznaczenie literowe sprężyn klasyfikuje je w różnych kategoriach dotyczących nacisku na oś (w kg) i razem z typem zawieszenia jest pomocne w doborze amortyzatorów. Możliwe że będziesz miał możliwość wyboru na opcję z większym naciskiem (na osi tylnej).
Jednakże bezwarunkowo (moim zdaniem ) przed jakimikolwiek działąniami powinieneś sprawdzić/dowiedzieć się czy dopuszczalna jest taka zmiana (tylko na jednej osi), jak również to, czy zmiana (jeżeli będzie możliwa)poskutkuje tym, że tył będzie bardziej odporny na opadanie.
Inną kwestią jest to, że jakby nie było, "stare" sprężyny są po prostu "wysłużone" i raczej ich parametry odbiegają od nowych.

PS. Podejrzewam że pochodzenie auta / wersja (np. EU, US) również ma znaczenie (inne oznaczenia).

Re: Jakie sprężyny aby podnieść tył obciążony butlą LPG

PostNapisane: 2017-05-12, 20:50
przez cover313
Dzięki koledzy,
Dojazdówka na pewno trafi do bagażnika.
Na wlepce mam takie oznaczenia: OYS I OJM
Patrzyłem w ETCE i wskazują tam, że dla oznaczenia 0YS może być sprężyna:
4B0511115K - 2 paski fioletowe, lub 4B0511115L - 3 paski fioletowe
a dla oznaczenia 0JM:
8D0411105BN - 1 paskek zielony i 1 pasek brązowy
lub 8D0411105BM - również 1 pasek zielony i 1 pasek brązowy
w opisie w ETCE różnią się jedynie symbolem F>>4B-W-037 283 dla pierwszego i F4B-W-037 284>>.
Również przy sprawdzaniu osi tylnej znalazłem taki symbol F >> 4B-W-070 000
Co to są za symbole i który dotyczy mojej A6??
Jeżeli bym wymieniał to cały komplet - na nowe/markowe/ - powiedzcie tylko jakiego producenta polecacie.Poszukałem chwilę w internetach i dla numeru 4B0511115K pokazuje mi sprężyny w różnych długościach, od 304mm do 410mm, średnicach 124mm do 165mm no i jak ja mam teraz dojść które mam ja i na jakie ewentualnie mogę zmienić? Jedynie ASO?
Eeeech, temat okazuje się zagmatwany i zaczyna mnie irytować to że tak trudno dojść do tego jakiej długości i twardości są moje sprężyny i jakie zastosować żeby problem rozwiązać.

Re: Jakie sprężyny aby podnieść tył obciążony butlą LPG

PostNapisane: 2017-05-13, 20:58
przez oli80
Rozwiązanie jest proste i tanie,należy wymontować amortyzator zdjąć sprężynę ,zbić miskę podporowa sprężyny z amortyzatora i w to miejsce dotoczyć pierścień dystansowy, 1cm w zupełności starczy podniesie auto o ok 3cm bo wszystko idzie przez dźwignie(wahacze)
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Obrazek

Re: Jakie sprężyny aby podnieść tył obciążony butlą LPG

PostNapisane: 2017-05-14, 09:53
przez cover313
Oli80 dzięki za podpowiedź. Nawet o takim czymś nie pomyślałem. Tylko tyle czy również trzeba dobrać inne amortyzatory (w końcu będzie o ten 1/3cm bardziej rozciągnięty)?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: Jakie sprężyny aby podnieść tył obciążony butlą LPG

PostNapisane: 2017-05-14, 10:48
przez oli80
Amortyzatorów nie trzeba zmieniać,to tak jakbyś znowu miał nowe sprężyny.Stosuje ten patent od 1,5 roku i nie ma negatywnych skutków <okok>

Re: Jakie sprężyny aby podnieść tył obciążony butlą LPG

PostNapisane: 2017-08-15, 08:58
przez cover313
Podsumowując temat - podpowiedź kolegi oli80 okazała się <okok>
Pierścienie dystansowe 1cm założone, nowe sprężyny (Lesjofors) i amortyzatory(Sachs) założone tył stoi wysoko (może nawet trochę za wysoko, ale mieści się w granicach mojej tolerancji)
Muszę się przyznać, że przez nadgorliwość zrodził mi się nowy problem, a nawet dwa. Postanowiłem ogarnąć też zawieszenia z przodu (sworznie na dwóch górnych wahaczach były już wyrobione), zdecydowałem że wymienię cały komplet no i przy okazji amortyzatory i sprężyny (myśląc że nowe trochę podniosą auto i zmniejszą różnicę pomiędzy przodem i tyłem).
no i problem nr 1 - spręzyny i amort. wyszaukane wg numerów cześci z ASO - no i lipa - przód jest niżej niż wcześniej. Ale to na szczęście da sie ogarnąć bo mam stare części lub założę pierścień dystansowy tak samo jak z tyłu.
Gorsza sprawa to taka, że po założeniu nowego kompletu wahaczy (FEBI), po odebraniu auta mam nastepujące objawy:
problem nr 1- kierownica nie wraca do pozyji "0" po skreceniu w prawo, tzn delikatnie odbija ale na tym koniec. po skręcie w lewo nie ma problemu. mechanik który robił auto ustawiał zbieżność, ale jako nieco doswiadczony człowiek pojechałem w inne miejsce żeby sprawdzić geometrię i zbieżność.
po podniesieniu przodu auta najpierw sprawdzono czy ręcznie da radę skrecić koła. Od pozycji "na wprost" w lewą stronę dało radę, ale w prawo nie. stwiedzono że taki objaw daje skrzywienie listwy (oczywiście może byc to cos innego ale tam sie mechanika nie zajmują)
problem nr 2 - zauwazyłem że przy kręceniu kierownicą "lewo-prawo", przy włączonym lub zgaszonym aucie słychać stukanie z okolic maglownicy (wczesniej tego nie było). Ale co jest dla mnie najdziwniejsze - stuki są tylko przy kreceniu w prawo.
czy ktos może cos poradzić (choćby od sprawdzenia czego zacząć) na którykolwiek z tych problemów?